Hej,

Vilken pump, slang och elkabel behövs för pumpning av dricksvatten 800 meter långt och höjdled 30-40 meter uppåt. Systemet skall fylla på befintlig vattenbrunn från en källa.

Tack

Om nivån i brunnen är för låg blir det svårt att fylla brunnen, vattnen nivån kommer mycket fort att bli den samma som innan när pumpen stannar. Brunnen är ju inte tät och vattenytan i brunnen är grundvattennivån och att mer än mycket tillfälligt höja den är svårt för det krävs enorma mängder vatten för att grundvattennivån ska bli högre.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ponera att TS har en tank istället.

Så om jag inte räknar galet i sommarvärmen, så behövs det ca 2.5Bar för slangen (PEM32) och ytterligare 4bar för höjden. Det är teoretiskt tryckfall runt 15-20l/min.
Vid pumpen behövs det då 6.5bar bara för att komma igång och föra upp vatten i tanken. Om man har en tryckstegringspump i tanken så slipper man pumpa mot trycket i tanken, vilket sparar lite på marginalerna.

En EMS DX4-011 klarar 133m höjd och/eller 50l/min.
Tittar man på diagramet så skulle den så klara runt 20l/min vid dessa förutsättningar.
http://www.emspump.se/main/page/41/productgroup/49/subcategory/146/product/760

Teoretiskt skulle man nog klara spänningsfallet på 800m kabel med en 5g10, men eldim lirar inte i linux så jag kan inte räkna på det.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.