Har en t-koppling i taket enligt bild som ska pluggas på en sida med ett 36mm avstick. Huset från -64 så därav den udda dimensionen.

Beställde ett Vatette förminskningsset från 44mm, 44mm till R36 overgång och en hatt för R36 med tanken att kapa röret efter kopplingen och montera en ny koppling med en hatt. Medan jag väntar på grejerna att komma funderade på om det fanns något smidigare/billigare sätt eftersom allt ändå ska slitas ner i nästa skede av renoveringen. En plugg skulle ju vara enklast men jag hittar bara Securex plugg upp till 28mm.

IMG_20140707_124148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det något alternativ med en hatt direkt på Securexkopplingen? Får gängan till ungefär 44,4 i diameter när jag mäter med en gängstigning på ca 2,3 mm. Någon med bättre tur att hitta en större Securexplugg? Inkommande tappvatten rör det sig om

Kapa 1 dm från kopplingen, glödga, kläm ihop, löd igen. Förutsätter iofs tillgång till gas.

Har mycket i verktygsväg men inte gas.... ...ännu.....

Funkar gasolbrännare eller måste man ha något varmare? Man kommer ju åt utan att riskera att huset brinner ner men att skaffa gasflaskor tar det till en helt annan kostnadsnivå.

Svarva en plugg kanske?

myrstack skrev:
Har mycket i verktygsväg men inte gas.... ...ännu.....

Funkar gasolbrännare eller måste man ha något varmare? Man kommer ju åt utan att riskera att huset brinner ner men att skaffa gasflaskor tar det till en helt annan kostnadsnivå.
Det går ju bra med gasol också, du får ta ner biten så du kan jobba i tex skruvstycke. Glödga först och putsa änden in/utvändigt före hopklämning så går det bra med mjuklödning. Det går kanske att bränna på tillräckligt med gasol på det lilla stycket för att hårdlöda med fosforkoppar också så det kan vara ett alternativ.

Krilleman
Med en PowerJet 2135 går det även att hårdlöda. Men man får värma länge. Jag provade i helgen när acetylenen hemma tog slut.

Nu drar ni ner mig i verktygsfördärvet igen...

Sitter och läser trådar om hård-mjuklödning med lite youtube i mellan. PowerJet 2135 vs Mapgasbrännare ser på pappret ut att ge ungefär samma låga. Är det mer en fråga om liten engångstub för ett par hundra alt svänga förbi statoil för att köpa gasol?

Ska jag ändå löda kanske en 35mm huv som bankas ut en aning är bättre än att klämma ihop röret helt platt

Krilleman
170:- tar min lokala Statiol-station för att få en full P2000. Billigast av all jag har handlat gas av. Men flaskan kostar en slant i pant.

Kapa röret ca 15-20cm bort. Värm änden, putsa inv/utv och knip ihop denna i skruvstycket och löd!

Absolut enklast!

Krilleman
Hur gick det?

Hårdlödning planerad med mjuklödning som backup om jag inte får upp värmen tillräckligt. Enligt förslaget i tråden med att klämma ihop röret och löda. Bestämde mig dock för att vänta med ingreppet tills jag har mina kopplingsdelar hemma så jag har en backup om saker inte går som planerat

Saknar fortfarande mina delar som backup för att ge mig på mitt 36mm rör, sigro verkar ha tagit semester.

Gick på mitt 28m rör idag, värma och klämma ihop, fick köra i omgångar och det sista med hammare. Tjockt gods.

IMG_20140712_132821.jpg
Skapa konto

Sedan hårdlödning, första hårdlödningen någonsin, inte direkt vackert men det håller tätt och känns som fosfor-kopparlodet till slut flöt ut. Min MAPgasbrännare orkade inte få upp temperaturen i hela materialet på samma gång så när lodet i ena änden flöt ut fint pärlade det endast ovanpå i andra änden. När jag långsamt förde brännaren över hela ytan flöt det ut fint över hela skarven dock.

IMG_20140712_134004.jpg
Skapa konto

Återmonterat i kopplingen och tätt. Ville ha säkerhetsmaterial för att kunna kapa igen och mjuklöda och om även det misslyckades kapa och sätta en klämringskoppling så därav den väldigt långa biten, Fullt medveten om vad säker vatten säger om risker för stillastående vatten i rör så de kommentarerna kan vi passa på direkt.

IMG_20140712_134713.jpg
Skapa konto

Givet svårigheten att få upp värme tillräckligt för hårdlödning blir det mjuklödning på 36mm röret när jag har delar på plats som backup

• Gilla
corre
  • Laddar…
Kortade ner min pluggning idag på 28mm röret. Testade att mjuklöda med delar från Hornbach. Kunde egentligen bara ha kortat röret, klämt ihop det som innan och kört på med brännaren igen men såg det som ett tillfälle att testa inför framtida arbeten. Pga brist på 28mm huvar så vart det en 28 till 15 övergång och sedan en invändig 15mm huv.

IMG_20140714_103149.jpg
Skapa konto

Mitt 36mm rör gick jag på som planerat, ihopklämt och sen mjuklödning
´
IMG_20140714_103156.jpg
Skapa konto

Tätt och fult. Vinner inte direkt något skönhetspris men det är tätt i alla fall.

IMG_20140714_103140.jpg
Skapa konto

Mängden nya verktyg till inventarierna håller vi tyst om. Bara att hoppas att man får användning av en halvmeter lång skiftnyckel igen...

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.