5 061 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
korrekt eller felaktigt dimensionerade vattenledningar?
Ur Uponors VVS-Handbok från deras hemsida fås följande rörande dimensionering av PEX Rör:
Enligt tabell 9: "Normflöden för tappställen" så får jag följande somär applicerbart på vårat badrum:
Dusch 0,2 l/s
Tvättställ 0,2 l/s
WC-stol 0,1 l/s
Tvättmaskin, hushåll 0,2 l/s
Summa 0,7 l/s
Tabell 4: "Dimensionering av fördelningsledningar, förenklad metod" ger då Dimension 18 x 2,5 mm på fördelningsledningar (vilket väl är samma som matarledning?).
Vår röris har dragit Uponor CombiPex RiR 22 x 3,0 mm som matarledning samt 15 x 2,5 mm från fördelare till resp tappställe.
Frågor: 15 mm till resp tappställe känns korrekt tycker jag, men hade 18 mm räckt som matarledningen i vårat fall?
Eller är 22 mm matarledning "standard" inom branschen?
Finns det ngn fördel med att "gå upp en dimension" eller kan det ge ngn negativ konsekvens (spola länge för att få varmt vatten, missljud i ledningar eller annat)?
Enligt tabell 9: "Normflöden för tappställen" så får jag följande somär applicerbart på vårat badrum:
Dusch 0,2 l/s
Tvättställ 0,2 l/s
WC-stol 0,1 l/s
Tvättmaskin, hushåll 0,2 l/s
Summa 0,7 l/s
Tabell 4: "Dimensionering av fördelningsledningar, förenklad metod" ger då Dimension 18 x 2,5 mm på fördelningsledningar (vilket väl är samma som matarledning?).
Vår röris har dragit Uponor CombiPex RiR 22 x 3,0 mm som matarledning samt 15 x 2,5 mm från fördelare till resp tappställe.
Frågor: 15 mm till resp tappställe känns korrekt tycker jag, men hade 18 mm räckt som matarledningen i vårat fall?
Eller är 22 mm matarledning "standard" inom branschen?
Finns det ngn fördel med att "gå upp en dimension" eller kan det ge ngn negativ konsekvens (spola länge för att få varmt vatten, missljud i ledningar eller annat)?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Beror ju på längden också.
Jo man får spola lite mer men samtidigt så ger det ett jämnare flöde till övriga tappställen om ett annat plötsligt öppnas eller stängs.
Typ spola på toa, kliva in i duschen och när toan stänger så får man en skvätt extra kallvatten (jodå vi har haft det så med en 40 år gammal beredare som troligen korkat igen lite)
protte
Jo man får spola lite mer men samtidigt så ger det ett jämnare flöde till övriga tappställen om ett annat plötsligt öppnas eller stängs.
Typ spola på toa, kliva in i duschen och när toan stänger så får man en skvätt extra kallvatten (jodå vi har haft det så med en 40 år gammal beredare som troligen korkat igen lite)
protte
Avståndet från pannan är i vårat fall ca 5 meter. Förstod mig inte riktigt på hur man fick ut om 18 mm på 5 m hade funkat eller ej med avseende på tryckfall.
Ok så att gå upp till 22 mm istf för 18 mm är ok och har vissa fördelar!
Ok så att gå upp till 22 mm istf för 18 mm är ok och har vissa fördelar!
Det är säkert ingen som räknat på 18 vs 22mm utan man har, med all rätt, tagit den rördimension man haft tillgänglig. Det handlar om 34 centiliter vatten som skiljer mellan dessa dimensioner på denna längd. Var glad att röris inte åkte till grossisten och köpte 5 m rör åt dig för att sedan fakturera restid, bil, arbetstid och sjukt mycket pengar för 5m rör från den delad rulle.
Kan nämna att jag har exakt den badrumsinstallationen med tillägg att jag även matar köket från samma fördelare. Kör med 18mm som matarledning och det märks tydligt när tm eller dm tar in vatten och man står i duschen. Så var glad att rörisen tog den dimensionen 
Tack alla. Vi är inte kopplat på vattnet ännu så jag har inåt kunnat testa installationen ännu, ville bara säkerställa att det funkar bra sen och att man inte stör sig på ngt pga fel dimensioner på rören. Men med era svar så känner jag mig lugn för att det blir så bra som det kan bli.
Det kan också bero på att många rörisar inte använder storleken 18. Det kanske låter skumt men väldigt många tycker att det är den mest onödiga av alla storlekar. För den förändrar inte så mycket 
Jo, jag antar att man brukar göra så. Rörisen har förberett att sätta fördelare i kommoden, och gå in med matarledning dit.
Var in på comfort nu, de föreslog bockfixtur 28-32 mm för att få till en schysst böj och sedan borra 34 mm hål i en kortling för att gå igenom vägg. Det borde väl funka?
Får se hemma Sen om jag har tillräckligt med utrymme i vägg.
Alternativt så får det väl bli ett fördelarskåp inbyggt i väggen bakom kommoden, så borde problemet vara löst?
Var in på comfort nu, de föreslog bockfixtur 28-32 mm för att få till en schysst böj och sedan borra 34 mm hål i en kortling för att gå igenom vägg. Det borde väl funka?
Får se hemma Sen om jag har tillräckligt med utrymme i vägg.
Alternativt så får det väl bli ett fördelarskåp inbyggt i väggen bakom kommoden, så borde problemet vara löst?
Klicka här för att svara