Nu har jag kollat på delarna och alla 75 och 110 delar är märkta BD men 50mm bitarna är bara märkta med B. Dock så säger lathunden som myrstack länkade till tidigare att det ska vara ok att gjuta in 50mm delar som enbart är märkta med B så jag bör vara säker.

Nu ska jag visserligen lyda alla era råd och byta ut de flesta 50mm delarna till 75mm men precis där de går in i väggen kommer jag ju gå ner till 50mm för att det inte ska ta alldeles för stor plats inne i väggen.

Krilleman
-RB- skrev:
De grå avloppsrör jag har sett på bl a Dahl från Wavin har inte varit godkända för ingjutning. Inte heller de klenare dimensionerna från Uponor har varit godkända för det.
Glömde du att titta då eller? Wavin är stolta med att saluföra sina rör "för alla installationer"

Bilden visar ett avloppsrör 75mm som inhandlats på Dahl för ett par veckor sen.

P7130112.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej, jag glömde inte att titta. På Dahl i Helsingborg var de märkta med enbart B. Butikspersonalen bekräftade att de inte var godkända för ingjutning. Wavin har kanske flera olika serier? Det har jag inte kollat. Jag har även fått hemskickat Wavin rördelar som ersättning för de Uponor jag hade beställt. Inte heller de var godkända för ingjutning. Så de fick gå i retur. Min tanke med inlägget var att bara för att det är ett känt märke så innebär det inte med automatik att deras produkter är godkända för alla tänkbara ändamål.
Din bild visar onekligen att ditt rör är BD-märkt. Det innebär inte att alla rör från Wavin är det. Eller är det det du menar?

Nu är ett hål borrat och alla delar är utbytta till 75mm rör.
uploadfromtaptalk1405512176207.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har funderat lite på WC-anslutningen. Vi ska ha en vägghängd WC från Gustavsberg och för att den inte ska bygga ut alldeles för mycket i rummet funderar jag på om det vore bra att använda en excentrisk wc-stos från Jafo istället för en vanlig wc-stos. Då skulle man ju kunna förskjuta wc-avloppet så att det kommer lite närmare väggen än vad det gör annars.

Jag tänker alltså att man låter en slätände på ett 110-rör komma upp ur golvet 60mm från vägg enligt säker vatten och därefter förskjuter det 20-30mm med Jafo-stosen. Tätskiktet ska ju visserligen upp på själva Jafo-stosen så jag antar att det är tveksamt att göra så enligt säker vatten men är det ett rimligt avsteg? Vi har mämligen ett såpass litet badrum att varje cm är ganska viktig

• Gilla
corre
  • Laddar…
Du behöver inte tätskikta mot stosen om du gör det mot röret från golvet.
Exenterstosen är avsett för att lösa problem "efteråt" och ska inte tätsiktas.

Du kan inte gå upp i väggen med avloppet och slippa genomföringen i golvet till avloppet? det sparar du mer plats på. Antar att du ska bygga ut någon form av låda på väggen ändå?!

Krilleman
-RB- skrev:
Nej, jag glömde inte att titta. På Dahl i Helsingborg var de märkta med enbart B. Butikspersonalen bekräftade att de inte var godkända för ingjutning. Wavin har kanske flera olika serier? Det har jag inte kollat. Jag har även fått hemskickat Wavin rördelar som ersättning för de Uponor jag hade beställt. Inte heller de var godkända för ingjutning. Så de fick gå i retur. Min tanke med inlägget var att bara för att det är ett känt märke så innebär det inte med automatik att deras produkter är godkända för alla tänkbara ändamål.
Din bild visar onekligen att ditt rör är BD-märkt. Det innebär inte att alla rör från Wavin är det. Eller är det det du menar?
Det jag menade är att det verkar konstigt att samma RSK kan saluföras som både som B & DB.

Alla rör passerar ju trots allt centrallagret i Kallhäll och spontant tycker jag att alla rör som skickas ut därifrån borde då vara av samma kvalité.

:x

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.