Hej
Tänkte dra lite vattenrör i helgen..

Det blir delvis i innertak samt regelvägg, men hur brukar man göra där rören komner fram under diskbänken?
Ska det vara någon särskild vinkeldosa etc?
Och på vilken höjd brukar man vilja komma ut ur väggen med rören, kanske under bänkskåpen?

Vill minnas att det är 15mm pex
Regelväggen är gjord av 45x45
Det blir ikea kök

C/C 55 cm från golv är ett standardmått som fungerar.. Vinkeldosa med kulventilbestyckat don är också smidigt.

TACK FÖR SNABBT SVAR!

har försökt hitta något lämpligt för genomföringen i väggen, har hittat
http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEX-plastrorsystem/Push-kopplingssystem/PEX-Kopplingsbox-866026/
men biltema känns sådär.. men är detta en okej pryl?

kanske det räcker med sånna här http://www.bauhaus.se/vaggbockfixtur.html åsså sätter man en minikulventil med klämringskoppling så nära väggen man kan?

eller kanske en sån här? http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEX-plastrorsystem/Tillbehor-PEX/Vaggbricka-PEX-860094/

hmm vad blir bäst? har Bauhaus, jula och biltema typ att handla på i helgen...

Krilleman
Köp en "kopplingsbox" (som biltema kallar det) av samma fabrikant som din slang så blir det bäst!

Väggbock-fixturen kräver 70mm regel!

Hmm slangen är köpt i danmark på buildahouse.se.. Ingen aning om tillverkare, gissar på golan.

Kan man köra med biltemas ändå?

Kan nog köra med fixtur ändå eftersom jag reglat lite utanför de gamla ojämna timmerväggarna.. Har nog iaf 80-90 mm tillgodo. Om fixtur är att föredra vill säga?

Krilleman
Om det finns plats för fixtur kör jag alltid med dessa! :thumbup:

Ja men då köper jag 2 sånna (nästan lika dyrt som slangen)...
Åsså drar jag ut slangen typ någon cm och sätter sedan en liten vinklad kulventil med klämkoppling och stödhylsa för pex

Kanoners antar jag:D

Krilleman
Absolut, men dra ut slangarna längre än "någon cm".

Släpp ut slangarna någon dm, det är lättare att kapa ner dessa till lagom längd, än att dom är för korta!

Jaa absolut, men sen när kopplingarna är gjorda så kanske bara man ser typ 2 cm, det måste ju få plats bakom skåpen å så tänker jag,
Men om man har en såndär bockfixtur, kan man då byta slangen senare om det skulle behövas?

Krilleman
Japp

har tänkt om lite efter samtal med bekanta, dock inte rörmockare eller snickare... och vi kom fram till att det borde vara bäst att inte använda någon fixtur alls utan endast böja röret lite genom väggen/väggskivan, det gör ju inget om de lutar nedåt heller där de kommer fram genom väggen och det borde vara enklare att byta ut innerröret senare om det skulle behövas...
vi såg alltså inga fördelar med en fixtur, förutom att det blir enklare att montera skivorna på regelverket

om man absolut inte bör göra såhär så berätta gärna varför :)

Du kan inte ha rören snett in genom plattorna för då fungerar inte väggbrickan som du skall montera för anslutningen.

Du bör absolut köra med fixturer och se till att dom kommer på rätt avstånd från varandra så att dom passar till väggbrickan. Det finns en speciell hållare egentligen en enkel plåtbricka som man monterar och fixerar RIR slangen med och som automatiskt ger rätt avstånd.

Den yttre slangen i RiR skall vara fixerad för att du ska få en korrekt anslutning i det inre röret sedan när du kopplar ihop det hela.

hej!

tack för snabba svar!

jag hade inte tänkt ha någon väggbricka eller liknande utan endast balloxifer direkt på slangarna, det är ju dolt bakom diskbänken.... eller är det krav på detta enligt några branchregler?

skulle gärna vilja ha hjälp med vilka prylar jag behöver isåfall, jag har 15x2,5mm rör

Nej, du behöver inte väggbricka. Jag tror du kan göra som du säger!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.