Hej alla kunniga.
Jag och min sambo har precis köpt oss ett härligt litet hus, men redan efter någon dag fick vi problem med avloppet. Det är en enplansvilla med källare och när vi duschar, spolar etc. Så rinner vatten samt tillhörande upp ur två av källarens golvbrunnar, vi tycker inte det är lämpligt så det vill vi åtgärda :P
Vi har öppnat täcklocket i röret som leder ner till "samlingspunkten" för allt utgående och spolat vatten, som väntar rinner det ur brunnarna.
Eftersom jag har dålig kunskap i området så får ni rätta mig om jag har fel här, men eftersom det har kommit upp någonting som liknar blött toalettpapper från brunnarna och lägger sig ca 1-2 dm runt så känns det som att det har "sprutat" upp, alltså att det är ett tryck bakifrån.

Behöver ni bilder så får ni gärna säga till vad ni vill att jag knäpper på.

Hoppas ni kan klura ut en bra lösning :)
Tack på förhand.

Det lär vara stopp i avloppet någonstans och pss trycker upp det i golvbrunnarna. Enklast är nog att ringa efter spolbilen som rensar ledningarna. De kan också ofta filma för att se om något är på tok med avloppet.

Annars får du skaffa en rensfjäder eller spolslang till högtryckstvätten. Inte så mysigt alla gånger :D

Har ni någon spolbrunn/rensbrunn på avloppet utanför huset? Isåfall kan ni öppna den och titta om avloppsvattnet rinner förbi OK där eller ej, och kanske få veta mer om var stoppet sitter (före eller efter spolbrunnen).

Jag hade ett liknande problem precis när jag köpte mitt hus, men turligt nog kom det upp ur spolbrunnen utomhus istället, eftersom den ligger lägre än golvbrunnarna och stoppet var efter spolbrunnen (rötter som växt in i skarvarna på de gamla cementrören).

I mitt fall hjälpte högtrycksspolning bara temporärt, en månad senare var det stopp igen. Då lät jag gräva upp och lägga om avloppet.

Redigerat:
Krilleman
Högtrycksspolning med spolbil kostar en slant, men enligt mitt tycke är det värt var enda krona!

Det låter som det kan vara en bra lösning på ditt problem, för rinner det inte i "samlingspunkten" utan trycker upp bakifrån upp i brunnarna är det antingen stopp eller bakfall! Och förhoppningsvis då är det stopp.

Är det enskilt avlopp eller kommunalt?

Har du enskilt kan det vara så att du fått en "kaka" i trekammarbrunnen och därför rinner inte vattnet ur rören. Vi hade det problemet i förra kåken. Då fick man, ffa varma somrar regelbundet öppna locket och med en spade peta "hål" på kakan så den sjönk ner. Väldigt problem enlig vår slamsugskille.

Krilleman
Drömmarn skrev:

Har du enskilt kan det vara så att du fått en "kaka" i trekammarbrunnen och därför rinner inte vattnet ur rören. Vi hade det problemet i förra kåken. Då fick man, ffa varma somrar regelbundet öppna locket och med en spade peta "hål" på kakan så den sjönk ner. Väldigt problem enlig vår slamsugskille.
Men då borde det synas i:

Freilor skrev:
Vi har öppnat täcklocket i röret som leder ner till "samlingspunkten" för allt utgående och spolat vatten, som väntar rinner det ur brunnarna.

• Gilla
Samuel E
  • Laddar…
Kanske inte är helt stopp i rören? om det rinner förbi i rensbrunnen.. men det är nog dags att se över dem ändå.. prova spola först och får ni problem igen.. boka in en filmning av rören.. (om inte de som spolar har några andra tips och ideér).. om man akutspolar pga stopp kostar det mellan 1500 spänn har jag för mig.. gör man underhållsspolning kan man hitta dealer för runt 1000 kr.. (men då får man som sagt inte ha stopp..).. tror att ev filmning kostar från 2000 och uppåt beroende på firma..(men det vet jag inte om det stämmer för filma rören kom vi aldrig till..)

Alla avloppsproblem är trista.. vi fick stopp (utanför huset) en gång i veckan här tidigare i somras (dyrt efter några ggr).. vi bokade in omgrävning ganska omgående (rörmokaren tyckte att vi skulle kastat pengarna i sjön om vi filma då problemet var uppenbart enligt honom). Tacka f-n för att vi fick stopp.. röret låg med 30 cm bakfall från trekammarbrunnen..(snacka om att vi levde tidigare på lånad tid sen vi flyttade in i nov).. vi behövde dock inte byta ut nått alls..de bara grävde upp och lyfte rören (vi hade plast).. väl värt varende krona! (också det billigaste vi gjort/lejt ut)

Lycka till
MVH Sandra

7
b8q skrev:
Har ni någon spolbrunn/rensbrunn på avloppet utanför huset? Isåfall kan ni öppna den och titta om avloppsvattnet rinner förbi OK där eller ej, och kanske få veta mer om var stoppet sitter (före eller efter spolbrunnen).

Jag hade ett liknande problem precis när jag köpte mitt hus, men turligt nog kom det upp ur spolbrunnen utomhus istället, eftersom den ligger lägre än golvbrunnarna och stoppet var efter spolbrunnen (rötter som växt in i skarvarna på de gamla cementrören).

I mitt fall hjälpte högtrycksspolning bara temporärt, en månad senare var det stopp igen. Då lät jag gräva upp och lägga om avloppet.
Ja det har vi, och vi har spolat toaletten medans en har tittat ner, inget föde att prata om, och det är inte heller någon vattennivå att tala om. Så proppen är innan.

Omläggning av rör är inte på tal, byttes i höstas, så enda stället på utsidan som inte är nytt är under huset och det ser ut som att det är där vi är förstoppade. :)

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Högtrycksspolning med spolbil kostar en slant, men enligt mitt tycke är det värt var enda krona!

Det låter som det kan vara en bra lösning på ditt problem, för rinner det inte i "samlingspunkten" utan trycker upp bakifrån upp i brunnarna är det antingen stopp eller bakfall! Och förhoppningsvis då är det stopp.
Skrämm inte upp mig med bakfall ^^ En spolbil är iallafall beställd, kommer på måndag. Konstigt att dom inte kan komma på helger, folk får väll inte stopp endast på vardagar?:)

Drömmarn skrev:

Oj, det kanske jag skulle ha skrivit, det är kommunalt :)

Krilleman
Freilor skrev:
Skrämm inte upp mig med bakfall ^^ En spolbil är iallafall beställd, kommer på måndag. Konstigt att dom inte kan komma på helger, folk får väll inte stopp endast på vardagar?:)
Spolbilsfirmorna brukar kunna rycka ut dygnet runt. Självklart pratar vi då om helt andra kostnader än standardtaxa...

Det var en bil här i måndags och åtgärdade problemet på en timme. Tråkiga pengar men enkel lösning :)

• Gilla
plaggis
  • Laddar…
Krilleman
Kalas! :thumbup:

Får man fråga vilka pengar en spolning hamnar på?

2495 kr med relita, var här i 2 timmar. Vi valde att inte använda rot pga kommande badrumsrenovering.

• Gilla
plaggis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.