Jaha, då hände det. 90 mm regn på kort tid och översvämning i källaren.
När jag märkte det och tog på mig gummistövlarna och gick ner. Då står det en vattenpelare up ur toan. Säkert 30 cm över sitsen.
JFB slår såklart ut och jag oroar mig för att vattnet kan vara strömsatt.
När jag har ca 50 cm i källaren slutar det öka.
Extrakylen börjar flyta och välter. Allt lösöre flyter omkring.
Kommunen har länge pratat om att separera dagvatten från brunvatten..... Kanske händer det något nu.
Förra ägaren byggde lite innerväggar i källaren på 70-talet.... med träkonstruktion. Dessa är väl förstörda nu. Men vittnar om att något liknande inte har hänt förrut.
Jaja, undrar inget särskilt. Vill bara ha lite sympati.
Dock kunde det varit värre. Vi har länge tänkt fixa till källaren, men ännu inte kommit till skott.
När jag märkte det och tog på mig gummistövlarna och gick ner. Då står det en vattenpelare up ur toan. Säkert 30 cm över sitsen.
JFB slår såklart ut och jag oroar mig för att vattnet kan vara strömsatt.
När jag har ca 50 cm i källaren slutar det öka.
Extrakylen börjar flyta och välter. Allt lösöre flyter omkring.
Kommunen har länge pratat om att separera dagvatten från brunvatten..... Kanske händer det något nu.
Förra ägaren byggde lite innerväggar i källaren på 70-talet.... med träkonstruktion. Dessa är väl förstörda nu. Men vittnar om att något liknande inte har hänt förrut.
Jaja, undrar inget särskilt. Vill bara ha lite sympati.
Dock kunde det varit värre. Vi har länge tänkt fixa till källaren, men ännu inte kommit till skott.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Sympati får du. Farligt att bo så långt ned. Här uppe i Värmland blir det aldrig någon översvämning 
Blir verkligen en trästomme förstörd av att stå i vatten några dagar? Det går säkert att torka ut.
Men i vilket fall går ju försäkringsbolaget in.
Blir verkligen en trästomme förstörd av att stå i vatten några dagar? Det går säkert att torka ut.
Men i vilket fall går ju försäkringsbolaget in.
Nej, säkert inte, men den ska nog bort ändå.Bo.Siltberg skrev:
Förra ägaren hade bott här ca 30 år innan han byggde den väggen och hade han under den tiden varit med om en översvämning tror jag inte han hade valt så mycket trä där nere. Jag ser trä:et som ett bevis på att jag varit med om något unikt i detta hus.
Administrator
· Skåne
· 8 703 inlägg
Vi fick också in vatten i källaren, om än inte så mycket som du. Halva källaren drabbad bara, en avloppsbrunn där det hade trängt in vatten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag instämmer för att trösta och stödja!Bo.Siltberg skrev:
Men jag undrar över Bos syn på Värmland:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kristinehamn i Aftonbladet för en dryg vecka sedan
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19400513.ab
nimhed: Överväg att bila upp golvbrunnen om ni renoverar nu, och byta till en med backventil.
Även om kommunen separerar dagvatten från avlopp så kvarstår risk för översvämning och det är relativt billigt att montera en backventil.
Även om kommunen separerar dagvatten från avlopp så kvarstår risk för översvämning och det är relativt billigt att montera en backventil.
De kommer i allafall säkert att ha mycket större förståelse från medborgarna nu efter detta om man går ut och säger att man måste höja kommunalskatten (alternativt VA-taxan) för att få råd med det.nimhed skrev:
Det är klart att ett nytt avloppssystem kostar. Är det så gammalt som vårt, måste det hyfsat snart bytas i vilket fall, så detta kanske snabbar på det.
Jag tolkar dig som att du hellre tar lite översvämningar då och då än ser en kostnadsökning för en standardhöjning.
Jag tolkar dig som att du hellre tar lite översvämningar då och då än ser en kostnadsökning för en standardhöjning.
Nja, då tolkade du mig nog fel. Vad jag menade var att om kommunen försöker vara lite förutseende och går ut och säger "Vi kommer höja kommunalskatten 1 kr för att investera i nya avloppssystem för att minska riskerna för översvämningar i era källare", så är det många invånare som knorrar surt om att "Det lär ju inte inträffa någon översvämning i min livstid ändå...", "Än sen, jag bor på 6:e våningen", osv.
Men när man står med vatten till knäna så får man en helt annan förståelse för att kommunen vill göra dyra investeringar.
Men när man står med vatten till knäna så får man en helt annan förståelse för att kommunen vill göra dyra investeringar.
Klicka här för att svara