Vårat inkommande vatten gick åt skogen för 2 år sedan. Kommunen kom och stängde av vattnet utan kostnad. Han var dock väldigt uppmärksam då han vred av vattnet på deras ventil eftersom han sa att vissa av dom gamla avstängningsventilerna inte var i så bra skick och kunde gå sönder. Jag skulle undvika att stänga av själv i kommunens ventil. Fibblar man sönder den så vill dom säkert ha bra betalt för att fixa detta.

MVH

Anders

I min kommun får man inte stänga själv. Går ventilen sönder får man betala. Ringer man så kommer de ut och stänger gratis på relativt kort varsel. Är det akut, kommer de ut direkt såklart.

Skarva utanför huset är nog minst arbete. Använd beulco koppling.

Hörby kommun tar inget betalt för att stänga. Och vi får själva stänga också.

Göran.W
I Tomelilla kostar det inget att få vattnet stängt men ska dom vänta så kostar det så klart så stäng ena dagen och öppna dagen efter.
I mitt fall så körde dom tom ut en koppling till mig utan kostnad jag saknade :-)
Skulle gå på en servis som använts till en annan fastighet som är riven och där satt en 40 slang och jag stod med 32 slang och byta koppling på servicen kändes som ett dåligt allternativ.
Jag fick bara betala för kopplingen 530 kr ok lite dyrare än Rinkaby men vilken service av va gubbarna i Tomelilla :-)
Slapp även anslutnings avgiften iom jag ägde den andra fastigheten fast jag drog den till en annan fastighet.

Jag bor tydligen i fel kommun. Det kliar ju lite i fingrarna när jag vet att jag kan stänga av det själv på 5 min istället för att anlita kommunen och betala 1000 kr. Ventilen funkade när kommunen var hit och stängde av för ett halvår sen. Vi får väl se hur jag gör med det.

Om jag ska dra om vattnet utifrån så att det går in samma väg som köldbärarna, då kommer den antagligen att komma in bara någon decimeter in från ytterväggen. Är det då risk för frysning? Säg att den hamnar 25 cm in på plattan i ett dåligt isolerat garage på oisolerad platta. Jag kommer att ha värme i garaget men inte rumstemperatur.

Det slutade med att jag skaffade en begagnad 5 kJ borrhammare på Tradera och bilade ur sträckan till den andra väggen, det blev väl några timmars jobb men det var inga problem att bila ur försiktigt kring slangen. På bilden har jag alltså rivit väggen som vattenmätaren satt på innan (se bild i första inlägget) och i och med att jag satt den lägre på den nya väggen så behövde jag inte skarva den befintliga PE-slangen. Under nästa år ska jag regla upp ny vägg där vattenmätaren sitter nu så det får se ut så här tills vidare.

Bilat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativet att gräva in ny slang hade blivit ett mycket större jobb med att ta hit grävare och ta upp den asfalterade uppfarten.

Jag kommer inte att kunna skarva det befintliga gula skyddsröret och sen gjuta igen, det blir för tajt, så det blir nog endera att gjuta igen det som det är men då gjuter jag fast PE-slangen. Eller så försöker jag göra så att jag kan lägga över ett lock av stålplåt över rännan, i nivå med golvet, så att jag kan komma åt det senare vid behov. Men det blir ett senare problem, nu finns det andra högre prioriterade projekt.

Det ser ut som om vattenmätaren kommer långt under miniminivån som är 700 mm över färdigt golv, maxnivån är 1000 mm. Sedan ska det vara fritt utrymme runt vattenmätaren.

Det beror nog på i vilken kommun man bor. Enligt Uppsala Vattens anvisningar ska den placeras på mellan 10 och 130 cm höjd så jag klarar mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.