jag bygger om mitt mitt pannrum och i samband med detta även angränsande tvättstuga. I framtiden kommer det inte finnas i vatten i mitt pannrum och jag ämnar därför lägga igen min golvbrunn. Idag utmynnar tvättmaskinsavlopp i golvbrunnen. Golvbrunnen är i gjutjärn och ansluter till ca 80mm rör. Min tanke är att jag lyfter bort golvbrunnen, ansluter ett 75rör istället som jag drar vidare till en Ykoppling (75/75/50) ca 2 meter bort. Därifrån går ett 75rör 1 meter till ny golvbrunn, från 50mm muffen drar går jag vidare till en ny Ykoppling och ansluter tvättmaskinsavlopp respektive diskho.

Jag iakttar 1-2 % lutning och undviker 90graders böjar.

Med risk för att fråga efter hur långt ett snöre är undrar jag om jag borde tänka på något särskilt? Jag är osäker på var eventuell avluftning sitter. pannrummet ligger idag i bottenplan (2 plan)

L
En fråga , varför ska du inte ha golvbrunn i pannrummet , finns det ingen värmeanordning där ,
vad händer om du behöver , tappa vatten , eller en läcka

L Liteavvarje skrev:
En fråga , varför ska du inte ha golvbrunn i pannrummet , finns det ingen värmeanordning där ,
vad händer om du behöver , tappa vatten , eller en läcka
Jag flyttar pannrummets funktioner till min nuvarande tvättstuga i samband med att pannan byts ut till värmepump.

L
Under alla förhållanden skulle jag aldrig vara utan en golvbrunn i pannrum eller tvättstuga ,
även en VP behöver golvbrunn ibland , det finns säkerhetsventiler på systemet för VP ,
där kommer det säkert att komma vatten , så tänk till var det kan behövas ett rör för att ta hand om det

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Under alla förhållanden skulle jag aldrig vara utan en golvbrunn i pannrum eller tvättstuga ,
även en VP behöver golvbrunn ibland , det finns säkerhetsventiler på systemet för VP ,
där kommer det säkert att komma vatten , så tänk till var det kan behövas ett rör för att ta hand om det
Det är just därför jag flyttar alla funktioner till tvättstugan. VP sitter i framtiden i tvättstugan och givetvis ska golvbrunn finnas där. Men i gamla pannrummet ska det inte finnas vatten,

L
Då är det bara att sprätta upp golvet och lägga nya rör , tänk till angående någon form av
rör utlopp för säkerhetsventilerna , 1 st VV 1 st VP

• Gilla
alinge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.