Håller på och förbereder en ombyggnad av vårat hus. Inför ombyggnad kastar vi ut gamla ejektorpumpskrället och sänker ned en dränkbar pump. Vi byter även plats på hydroforen och stoppar in den i pannrummet.

Vi har två hus med indraget vatten på tomten. Hydroforen har två st anslutningar (en på vardera sida). Som jag förstått det brukar man oftast koppla slangen från pumpen till den ena anslutningen, och slang/rör till att mata hushållet från den andra anslutningen.

Idag är allt kopplat på en och samma anslutning. Alltså, den vänstra anslutningen är pluggad och i den högra sitter rubb och stubb. Pump, tryckbrytare, ventiler och diverse T-rör som grenas till dom två husen som matas.

Eftersom det av olika anledningar skulle bli enklast för mig att göra en snarlik koppling som den vi har idag (men T-rören som ger vatten till husen nere i krypgrunden) blir mina frågor:
1. Är det någon nackdel att koppla allt på samma anslutning?
2. Bör jag absolut se till att det blir kopplat genom hydroforen, alltså använda båda anslutningarna?

Kanske bör tillägga att anläggningen idag fungerar bra till båda hushållen trots att det är kopplat på det här viset.
Bifogar bild på hur kopplingen är gjord idag samt konstnärlig skiss på hur jag helst vill ha det.

Ett hydrofortank och en grön dränkbar pump i ett pannrum med synliga rörkopplingar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss över vattenkopplingar med två hus, hydrofor, slanger och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Har ingen betydelse var du kopplar in utgående vatten på , men gärna ventiler , så du kan stänga mot ett hus om du vill , vatten går den väg som är öppet , ävensom det går baklänges
När du ändå håller på , ( det sitter en backventil i pumpen ) sätt en backventil på ledningen som kommer från pumpen , som säkerhet , om den som är i pumpen bråkar och inte tätar ,
( kan hända ) kommer du att få lyfta upp pumpen , inget kul om 50-60 meter , det blir
så att säga , både hängslen och livrem

Fördelen med att köra genomgående att att man får bättre omsättning på vattnet i kärlet. Men alla hydropresser är kopplade med en anslutning.

Då känns det faktiskt som jag testar att bara använda en anslutning.
Hydroforen har ju varit kopplad så i många, många år utan att någon ens tömt den eller rengjort den vad jag vet. Vattenprov tog vi nyligen och vattnet smakar bra.

Skulle man märka i framtiden att det inte är helt ok så går det att koppla om.

Tack ska ni ha för bra svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.