Har ett landställe där vattnet är avstängt under vintern då var en tanke att skaffa en vattentank att ha lite extravatten i . I dag tar jag med mig två 25 liters dunkar på helgerna till vintern funkar ok men då jag kanske vill vara någon dag längre eller två kan det vara bra att ha extra vatten att göra rent sig i osv .
Då var tanken att ha en tank i ladan isolera den på nått sätt så det inte fryser .

Ideer tankar om det här råd osv

L
Blir nog problem med vatten så länge , var kommer det extra från , vad tror du själv att isolera en tank utan ha tillskott av värme ,

Hemmakatten
Vattentanken står ju kallt så det borde hålla. På den tiden jag hade båt så fylldes Vattentanken som låg nere i kölen så det hölls kallt. Kommer inte ihåg hur många liter vatten vi tankade på våren, 300-400l kanske. Det vattnet brukade räcka tills båten togs upp på hösten. Vi stoppade i ett antal kortabletter för att hålla vattnet rent. Det vattnet var fullt drickbart hela säsongen.

Så visst borde TS kunna ha en tank i ladan bara isolera så det inte fryser.

Isolering räcker väl inte för att förhindra frysning? Det blir ju fortfarande lika kallt som utanför, men det tar lite längre tid.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
kanske tjock frigolit runt , bygga in den i trä ??

Q qvintus4 skrev:
kanske tjock frigolit runt , bygga in den i trä ??
Ju tjockare frigolit desto längre tid tar det innan det fryser. Men till slut kommer temperaturen att utjämna sig. Är det då frostgrader en längre tid så kommer vattnet obönhörligen frysa.

Fysikens lagar rår man inte på:)
Kanske gräva ner tanken o isolera uppåt.

Vattnet håller. Vi har endast sommarvatten där vi bor permanent så vi fyller ett gäng dunkar innan vattnet stängs av för vintern, blandar i lite AquaFix i varje och lagrar dem i krypgrunden. De fryser till och från men dunkarna håller så de är bara att tina upp.

• Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.