Har inte varit vid stugan på några veckor.
Nu i helgen så tog vattnet slut och motorskyddet till pumpen slagit från.
Tryckte in knappen och inget vatten kom och sen efter en stund så slog motorskyddet ifrån igen.
Kan det vara så att vattnet frusit i ledningen från brunnen ?
Rör isolerat med rörisolering men ej med värmekabel.
 
Hej, och välkommen..
Ja, det låter väl inte omöjligt..
Det har ju varit rejält kallt.
Det framgår inte av din profil var i landet stugan finns..
 
Ligger utanför Köping.Får väl införskaffa värmekabel till nästa vinter.
 
Ja, eller göra ledningen trycklös om ni inte behöver använda den.
Det samma rekommenderas väl nu också.
 
Det fryser inte mindre för att det är trycklöst.
 
D Daniel 109 skrev:
Det fryser inte mindre för att det är trycklöst.
Nej, men ledningen går inte sönder..
 
Varför skulle det göra skillnad?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det göra skillnad?
Ingen expert i ämnet, men så är det. I alla fall när det gäller ex. PEM-slangar.
Har du aldrig hört det?
Misstänker att det har med vattnets expansion/volym vid olika temperaturer.
 
Nej, det har jag aldrig hört. Bara att man ska stänga av vattnet för att minska konsekvenserna av ett eventuellt sönderfruset rör. Det är inte för att minska risken, utan konsekvenserna.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.