5 484 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Välja enskilt avlopp, vattenrening, hjälp i djungeln.
Det jag tänkte på är att gå ut så högt som möjligt och få en nerförsbacke till diket och ha en större avluftatare inne , när det backspolar så fylls röret ut avluftaren stänger , när det slutar backspola så kommer en hävert att inträffa och avluftaren tar in luft , då blir slangen tom på vatten ingen frysrisk då , ändan på slangen ska då vara i luften så det är fritt fall ut , ett aber som kan inträffa på vintern är att diket kan bli fullt med is och rinna över någonstans .
Så gör man med grundvattenbrunnar för att inte få is i slangen
Det beror helt på dina förutsättningar i höjdled om det är möjligt
Detta var mycket intressant.S skutten11 skrev:Det jag tänkte på är att gå ut så högt som möjligt och få en nerförsbacke till diket och ha en större avluftatare inne , när det backspolar så fylls röret ut avluftaren stänger , när det slutar backspola så kommer en hävert att inträffa och avluftaren tar in luft , då blir slangen tom på vatten ingen frysrisk då , ändan på slangen ska då vara i luften så det är fritt fall ut , ett aber som kan inträffa på vintern är att diket kan bli fullt med is och rinna över någonstans .
Ingen vara med is i diket eller att det rinner över.
Nu kanske jag hoppas på för mycket men med vilket tryck backspolas filtret?
Kan jag i teorin ha en vattenslang kopplad som jag var 4e dag leder ut genom ett fönster och till önskat ställe?
Du kan montera in ett flödestyrt filter för att minimera antal backspolningar. Då anpassar sig filtret efter din förbrukning, inget uttag ingen backspolning. Ett sådant filter backspolar 109 liter vatten och drar 1,2 kg salt.
Brukar aldrig vara problem att montera direkt på att avlopp, så vidare man inte har något speciellt minireningsverk uran infiltration.
Ett sådant filter åtgärdar järn, mangan, kalk och bla. Uran. Då är det bara kostnaden för salt och man slipper kostnaden för filterbyten på en dricksvattenrenare som i regel kan bli en stor kostnad med tiden, då man oftast byter dom i förebyggande syfte 1ggr om året.
Brukar aldrig vara problem att montera direkt på att avlopp, så vidare man inte har något speciellt minireningsverk uran infiltration.
Ett sådant filter åtgärdar järn, mangan, kalk och bla. Uran. Då är det bara kostnaden för salt och man slipper kostnaden för filterbyten på en dricksvattenrenare som i regel kan bli en stor kostnad med tiden, då man oftast byter dom i förebyggande syfte 1ggr om året.
Filtret måste ha självfall, det finns vissa filter som jobbar med tryck, men dom flesta har självfall. Om du får tillräckligt med fall så fungerar det toppen, tänk dock på att lägga en värmekabel vintertid så du inte får en ispropp.N Nyfiknast skrev:
Vem säljer flödestyrda filter?M mogge_73 skrev:Du kan montera in ett flödestyrt filter för att minimera antal backspolningar. Då anpassar sig filtret efter din förbrukning, inget uttag ingen backspolning. Ett sådant filter backspolar 109 liter vatten och drar 1,2 kg salt.
Du verkar veta precis vilket filter det rör sig om.
PMa om du inte vill ta det här.
Minireningsverk som det lutar åt att det blir är ett Wsb clean. Återförsäljare sa att inget får backspolas till dom. Baga sa samma om deras. Dom sa att generellt klarar inga reningsverk backspolning.
Dom goda bakterierna som gör att vattnet renas tar skada av saltvattnet så då får man problem.
Denna lösning med backspolning direkt i avlopp har funkar fint för förrförra ägaren med 3 kammarbrunn och markbädd.
Men kommun har höjt skyddsnivå på miljön till hög och då finns det begränsat med avlopp som uppfyller kraven.
Och minireningsverk gör det men är mycket känsliga för saltet och även det andra som åker in i verket såsom höga halter av järn och mangan som kommer som en hög koncentrerad dos.
De Dricksvatten renaren som sätts under diskbänk har filtret en livslängd på 12-24 månader beroende på hur mycket det används. Ett nytt filter kostar 350kr och skulle vara enkelt att byta själv.
Det där med värmekabel anammar jag stenhårt då vi precis haft ispropp i en annan fastighet.
Ska lägga slingor i alla slangar, rör, avlopp för det är ett helvete när de fryser om inget funkar, för att inte tala om att rören kan sprängas och det tycker ingen är roliga.
Med risk att starta tredje världskriget här, men argumentet från avloppstillverkare för vattenfilter är dels för mycket backspolningsvatten och salt.
Vissa filter backspolar mycket vatten, ja.
Jonbytare använder salt.
Oxidationsfilter backspolar ut järn och mangan i oxidform.
Frågan jag ställer mig är HUR mycket vatten klara filtret av? Kan du dra proppen ur ditt badkar i avloppet? Ja, då borde du kunna ha ett filter som backspolar 250liter på 40min.
HUR mycket salt tål avloppet? Inget säger avloppstillverkaren. Då kan du alltså inte använda din diskmaskin! Nja, det är ju så lite salt, ok! HUR mycket tål dom då?
Järnet och manganet slammar igen avloppet!
Järn och mangan i oxidform löser sig tillbaka till jonform så fort dom hamnar i syrelös miljö.
Järn och mangan är dessutom i oxiderad form tung och faller till botten i trekammar brunn.
Ca 75% av alla som har enskilt vatten är i behov av ett vattenfilter, precis som alla städer.
Min fråga är hur kan miljökontoren godkänna en lösning som inte är anpassad för 75% av behovet?
Miljökontoren rek. Att man släpper ut sitt backspolningsvatten i dagvatten eller stenkista. På rek. Från avloppstillverkaren.
Det är alltså fullt tillåtet att släppa ut detta i avloppet, du måste bara välja en tillverkare som godkänner detta. Ställer du kravet kommer dom lösa detta, snabbt!
Det finns vatten filter som backspolar 17liter vatten och 300gr salt. Den får man inte heller koppla till avloppet.
Jag läste för ett tag sedan BAGAs krav på processvattnet för deras garantiansvar. Ur kemisk aspekt (klor borträknat) skulle inte ens ett kommunalt vatten klara kraven. Detta är totalt orimligt.
Ett filter som backspolar 1,2 kilo salt på 109 liter vatten ger en ca 10gradig saltlake. Alltså inte saltare än laken till julskinkan, saltgurka. Blandas detta dessutom ut i ex. Antal kubik vatten i trekammar brunnen kan du inte ens känna smaken av salt.
För att ladda om en jonbytarmassa måste du ha en viss salthalt, det är alltså samma mängd salt per liter vatten ur en diskmaskin som ett vattenfilter. Skillnaden är att diskmaskinen endast regenererar (laddar om). Ett vattenfilter regenererar och backspolar filtret. Det är alltså inte 109 liter saltvatten som dom flesta tycks tro i den branchen.
Som konsument måste man ställa frågan varför? Och får man inte en förklaring som gör att du förstår, får dom nog förklare en gång till.
Goda bakterier? Vad i hela friden betyder det!
Diskmedel, tvättmedel, tvål, shampo etc. är det bra för dom goda bakterierna?
Jag har inte träffat någon avloppstillverkare som kunnet svara på dessa frågor.
Så nu är kriget igång!
Vissa filter backspolar mycket vatten, ja.
Jonbytare använder salt.
Oxidationsfilter backspolar ut järn och mangan i oxidform.
Frågan jag ställer mig är HUR mycket vatten klara filtret av? Kan du dra proppen ur ditt badkar i avloppet? Ja, då borde du kunna ha ett filter som backspolar 250liter på 40min.
HUR mycket salt tål avloppet? Inget säger avloppstillverkaren. Då kan du alltså inte använda din diskmaskin! Nja, det är ju så lite salt, ok! HUR mycket tål dom då?
Järnet och manganet slammar igen avloppet!
Järn och mangan i oxidform löser sig tillbaka till jonform så fort dom hamnar i syrelös miljö.
Järn och mangan är dessutom i oxiderad form tung och faller till botten i trekammar brunn.
Ca 75% av alla som har enskilt vatten är i behov av ett vattenfilter, precis som alla städer.
Min fråga är hur kan miljökontoren godkänna en lösning som inte är anpassad för 75% av behovet?
Miljökontoren rek. Att man släpper ut sitt backspolningsvatten i dagvatten eller stenkista. På rek. Från avloppstillverkaren.
Det är alltså fullt tillåtet att släppa ut detta i avloppet, du måste bara välja en tillverkare som godkänner detta. Ställer du kravet kommer dom lösa detta, snabbt!
Det finns vatten filter som backspolar 17liter vatten och 300gr salt. Den får man inte heller koppla till avloppet.
Jag läste för ett tag sedan BAGAs krav på processvattnet för deras garantiansvar. Ur kemisk aspekt (klor borträknat) skulle inte ens ett kommunalt vatten klara kraven. Detta är totalt orimligt.
Ett filter som backspolar 1,2 kilo salt på 109 liter vatten ger en ca 10gradig saltlake. Alltså inte saltare än laken till julskinkan, saltgurka. Blandas detta dessutom ut i ex. Antal kubik vatten i trekammar brunnen kan du inte ens känna smaken av salt.
För att ladda om en jonbytarmassa måste du ha en viss salthalt, det är alltså samma mängd salt per liter vatten ur en diskmaskin som ett vattenfilter. Skillnaden är att diskmaskinen endast regenererar (laddar om). Ett vattenfilter regenererar och backspolar filtret. Det är alltså inte 109 liter saltvatten som dom flesta tycks tro i den branchen.
Som konsument måste man ställa frågan varför? Och får man inte en förklaring som gör att du förstår, får dom nog förklare en gång till.
Goda bakterier? Vad i hela friden betyder det!
Diskmedel, tvättmedel, tvål, shampo etc. är det bra för dom goda bakterierna?
Jag har inte träffat någon avloppstillverkare som kunnet svara på dessa frågor.
Så nu är kriget igång!
Jag får sätta på mig skämsmössa och erkänna att jag vet inte hur man PM till dig, Nyfiknast.
Men du kan mejla till mig, mitt användarnamn @hotmail.com
Så kan jag skicka vilka olika filter som finns.
Jag är i branschen (som du säkert förstår) och får därför inte rek. Filter i tråden. Oavsett märke eller modell.
Jag är i branschen (som du säkert förstår) och får därför inte rek. Filter i tråden. Oavsett märke eller modell.
Det med en vanlig vattenslang är nog inte så bra då den är mjuk och kan sjunka ihop på nägot ställe , då kan det bli stopp på häverten med is i , det ska vara en PEM-slang som är stel i sig själv
Backspolningen är i princip samma som ditt vattentryyck i huset , det brukar spruta rätt bra
Nu dags för kudden , men vill ha
Backspolningen är i princip samma som ditt vattentryyck i huset , det brukar spruta rätt bra
Lite info ,uppe till höger har du ett M klicka där sen på inkorg då kommer det upp starta ny konversation , klicka och skriv in efter det du läserM mogge_73 skrev:Jag får sätta på mig skämsmössa och erkänna att jag vet inte hur man PM till dig, Nyfiknast.
Fantastiskt skrivet ska läsa igen och återkoppla när jag fått mat i magen.M mogge_73 skrev:Jag får sätta på mig skämsmössa och erkänna att jag vet inte hur man PM till dig, Nyfiknast.
Inget att skämmas över, dessutom mycket bra info som säkert fler än jag eftersöker
S skutten11 skrev:Det med en vanlig vattenslang är nog inte så bra då den är mjuk och kan sjunka ihop på nägot ställe , då kan det bli stopp på häverten med is i , det ska vara en PEM-slang som är stel i sig själv
Lite info ,uppe till höger har du ett M klicka där sen på inkorg då kommer det upp starta ny konversation , klicka och skriv in efter det du läser
Ja tänkte mer typ att jag har en slang på en slangvinda och när det är dags drar jag bara ut den och lägger den vid diket.
Efter 1h när backspolnongen är färdig så rullar jag ihop den igen.
Om backspolningen är oregelbunden eller mängdbaserad är det omöjligt att tajma in när man ska stå där med slangen.
Kanske finns det någon knapp för manuell backspolning så man själv kan styra när det skall ske?
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Det jag får förklarat av återförsäljare är att man ska köra på svanen märkta produkter och tänka på vad man spolar ner.M mogge_73 skrev:
Men man undrar ju.
Kan man spola ner tvätt/sköljmedel, diskmaskintabs, tvålar, shampo, hårprodukter, badsalt?? Och allt annat som åker ner så börjar man ju undra varför 190 liter vatten med något kilo salt skulle vara för mycket.
Ett vanligt bad i ett badkar med 150 liter vatten och en rejäl jävla näve av något badsalt kärringen ställt fram och så spolas det ner. Borde inte det ligga i riskzonen?
Har inget filter själv , men dom nya med elektronik i sig , tror jag det finns så det går att backspola manuellt
Det blir väl lite stökigt att rulla slang på vintern med kyla och snö , därav det som jag föreslagit
som permanent lösning
Det blir väl lite stökigt att rulla slang på vintern med kyla och snö , därav det som jag föreslagit
som permanent lösning
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden