Hej!

I mitt gamla pannrum (hus från 1800-talets slut som står på torpargrund) har jag en jordvärmeanläggning. Från anläggningen finns ett ca 15 mm kopparrör, där det varje dag kommer ut vatten. Någon form av säkerhetsventil som släpper ut vatten ur systemet.
Detta vatten rinner ut på pannrumsgolvet. Alltså, det är ständigt en pöl med vatten, fukt, på golvet runt golvbrunnen.

Kan detta orsaka fukt/mögel/svamp?
Eller är det OK med vatten på denna typ av golv? Antar att det är någon form av gammalt betonggolv. Eller kan fukt sprida sig ner även i torpargrunden och orsaka skador? Eller stannar fukten i golvet? Tycker mig se lite bruna angrepp på vissa ställen på golvet.

Jag har nu satt på en gummislang från kopparröret och lett ner det i golvbrunnen. Tyvärr hinner inte brunnen släppa iväg vattnet kontinuerligt, utan det blir fortfarande blött i golvet, runt golvbrunnen.

På bilden ser ni kopparröret i hörnet, direkt ovanför sockerkaksformen.

Tacksam för era synpunkter och idéer!

• Vattenläckage från kopparrör över hink och golvbrunn på betonggolv med fuktfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Säkerligen kondensvatten , det blir en hel del med jordvärme
Inget bra med konstant väta på betonggolv , det hinner inte att torka upp , då letar sig fukten ner och ut från brunnen , med påföljd att annat organiskt blir blött och kan ta skada .
Varför hinner inte brunnen med , det brukar vara grova rör till brunnar , kanske skit i vattenlåset ,
kan sitta bakom den del som låser mot utfart
Du får rensa upp i brunnen och rören så åker det nog ut , ner med näven och känn och spola med en duschslang , det är en krok på den så det går att spola in i utfarten
Ser ut som en gjutjärn , då finns det en plugg att ta bort för rensning , men pass på den kan vara fastrostad och vrider du för hårt så kan du spräcka hela brunnen .
Gasolvärme så brukar dom släppa

Tack för svar!

Kan fukten ta sig ända genom betonggolvet och ner i torpargrunden?
Har sett en del organiskt material när jag kikat in genom kattgluggarna utifrån, bl a gammalt sågspån.
Vill ju INTE att det ska bli blött/fuktigt!
Livrädd för hussvamp etc.

Vilken typ av hantverkare kan jag anlita för att hjälpa mig med detta, dvs slang, golvbrunn etc?
Behöver hjälp. Inget jag fixar själv...

Vattnet kommer rinnande ur kopparröret. Inte kondens. Kan komma flera liter/dygn tydligen...
En säkerhetsventil där det ska komma vatten om trycket behöver utjämnas i systemet.

QUOTE="skutten11, post: 2922682, member: 177215"]Säkerligen kondensvatten , det blir en hel del med jordvärme
Inget bra med konstant väta på betonggolv , det hinner inte att torka upp , då letar sig fukten ner och ut från brunnen , med påföljd att annat organiskt blir blött och kan ta skada .
Varför hinner inte brunnen med , det brukar vara grova rör till brunnar , kanske skit i vattenlåset ,
Du får rensa upp i brunnen och rören så åker det nog ut , ner med näven och känn och spola med en duschslang , det är en krok på den så det går att spola in i utfarten
Ser ut som en gjutjärn , då finns det en plugg att ta bort för rensning , men pass på den kan vara fastrostad och vrider du för hårt så kan du spräcka hela brunnen .
Gasolvärme så brukar dom släppa[/QUOTE]
S skutten11 skrev:
Gasolvärme så brukar dom släppa

S
???? Flera liter ??? Du får nog ta lite foton på röret som det kommer från och säkerhetsventil
gärna fler så det går att se helheten med rören
Något stämmer inte i mitt huvud vad det kan vara
Det med vatten hela tiden på golvet , det söker sig fukt så småningom rakt igenom , att rensa brunnen är ingen månresa , bara ner med näven och känn

• Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Varför skulle det komma kondesvatten ur ett rör om man har jordvärme?
Vattnet kommer med största sannolikhet från säkerhetsventilen till varmvattenberedaren och det är helt normalt eftersom vattnet utvidgar sig när det värms upp.
Dock är det inte normalt att golvbrunnen inte kan ta hand om dom skvättarna som kommer.

• Gilla
skutten11
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Varför skulle det komma kondesvatten ur ett rör om man har jordvärme?
Inget ovanligt med mycket kondens , men förundrar mig varför så mycket
useless useless skrev:
Vattnet kommer med största sannolikhet från säkerhetsventilen till varmvattenberedaren och det är helt normalt eftersom vattnet utvidgar sig när det värms upp.
Inte med flera liter per dygn i utsläpp från säken
useless useless skrev:
Dock är det inte normalt att golvbrunnen inte kan ta hand om dom skvättarna som kommer
Håller med en brun brukar svälja rätt bra , säkert skit ( smeg ) innanför vattenlåset mot röret

Därav lite foton så det går att se , vad är vad

Tack alla för input! Ni är toppen!

Jag stack ner handen i golvbrunnen och tog upp typ en hel sockerkaksform med gammalt bruk mm. Förmodligen hantverkare som i samband med jobb i pannrummet helt enkelt spolat ner en massa gammalt putsbruk mm, rakt ner i golvbrunnen. Se bild!

Kan detta vara en del av förklaringen till varför golvbrunnen verkar ha problem med att svälja vatten?
Jag använde bara handen för att få upp allt detta. Bör jag även skruva loss någonting och ta mig ännu längre in i brunnen, eller tror ni att denna åtgärd räcker?

Om det är stopp i vattenlås eller annat problem i golvbrunnen, kan det även leda till att vatten kommer upp ur golvbrunnen? Tycker nämligen golvet igår var mer vått, i samband med att jag tappat ur mitt badkar, tvättat i tvättmaskinen.

Tacksam för goda råd!

• En sockerkaksform med gammalt bruk och skräp som tagits upp från en golvbrunn, placerad på snö.
    Skapa konto
S
Var en hel del skit där som synes , du ska försöka spola rent in under den kant som är där , vattnet har liksom lite uppförsbacke bakom kanten ,
Det med att det kommer vatten när du släpper badkaret , då finns det en propp till som måste bort , kolla runt om du har en renslucka , samt försök att se hur rören går , badet brukar gå på samma rör som toaletten uppifrån , inte säkert .
Kluckar det i brunnen när du spolar ? så är den proppen efter avloppet ut . blir kanske till att ta en spolbil om du inte får ordning på bakvattnet
Se skiss ungefär hur det ser ut

• Skiss av badrumsavloppssystem med badkar, handfat, toalett och anslutningar till avloppsrör och brunn.
    Skapa konto
  • Skiss över avloppssystemet med markerade delar som brunnen, vattenlås och potentiella proppar för rensning.
    Skapa konto
Tack snälla för goda råd!
Vilken fin skiss!!

Förstår inte var jag ska leta efter renslucka...

Kan det vara smart att ta hem en rörmokare som får undersöka golvbrunnen, innan jag beställer en spolbil?

Vet ej om det kluckar när jag spolar, men har lagt märke till att det kluckar i avloppet under diskbänken i köket.
Detta avlopp har dock en annan ledning ut till kommunens stamavloppsledning. Alltså, avloppsledningen från golvbrunnen i pannrummet och avloppsledningen från köket är två separata ledningar som förgrenas långt ute i marken där de båda går in i kommunens stamavloppsledning.

Ja, avloppet från badkaret går i samma rör som toaletten i samma badrum, ner till en liten toalett på nedervåningen och sen vidare förbi pannrum o tvättstuga, ut mot stamavloppsledningen.

S skutten11 skrev:
Var en hel del skit där som synes , du ska försöka spola rent in under den kant som är där , vattnet har liksom lite uppförsbacke bakom kanten ,
Det med att det kommer vatten när du släpper badkaret , då finns det en propp till som måste bort , kolla runt om du har en renslucka , samt försök att se hur rören går , badet brukar gå på samma rör som toaletten uppifrån , inte säkert .
Kluckar det i brunnen när du spolar ? så är den proppen efter avloppet ut . blir kanske till att ta en spolbil om du inte får ordning på bakvattnet
Ta
S skutten11 skrev:

S
Den skiss jag gjorde var av lite som info var man kan leta , det finns även rens som sitter under
en plåt i golvet , normalt har man någon rens inne samt att det kan finnas rensrör i trädgården
Kluckar det i köket kan det var skit i vattenlåset under bänken
I övrigt om det kommer upp vatten i källarbrunnen när du släpper badet , så är det motgång för vattnet ut i det röret och var det kan sitta är omöjligt att säga på distans
Kanske det med en röris som kollar upp det inte är fel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.