2 396 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Kostnad privat vatten
Sida 1 av 2
En fråga: vi har fått koppla på oss på bondens vatten och betalat inkopplingen. Han har en borrad brunn med pump. Vi har hittills betalat avgift 1500:-/år. Sist han var förbi, pratade han om att höja priset, där slutpris motsvarar den avgift kommunen tar för vatten. Är detta rimligt och hur ska man räkna för att komma överens om en skälig summa?? Vi har normal förbrukning och vattnar ej gräsmattor på sommaren.
Kommunen har ju bra mycket bättre koll på vatten kvaliten med löpande provtagning. Men framförallt är den största delen av avgiften för avloppet, inte tappvattnet. Så om det nivån ska vara rimmlig måste han ta ansvar för avloppet också.
Det tar han inte ansvar för. Vi har trekammarbrunn och betalar för årlig tömning. Han har heller Inte gjort eller erbjudit sig att ta prover på vattnet för det priset.D Daniel 109 skrev:
Att ni ska betala vad kommunen tar för vattnet tycker jag är oskäligt. Däremot bör kanske avgiften baseras verkliga kostnader samt en rimlig vinst för bonden.
Den kostnaden kommunen tar ut för leverans av vatten är verkliga kostnader för att tillverka, distribuera och underhålla VA-anläggningen inkluderat kostnader för ex. Provtagning och kontroll av vattnet. Bondens kostnader för anläggningen kan jag tänka mig sträcker sig till inköpet (borrning och dragning sv slang) samt elkostnad och underhåll inkluderat någon form av enklare kemikalie.
Jag skulle föreslagit att ni betalar någon form av fast avgift och sedan monterar en vattenmätare för att betala för den förbrukning som ni gör av med. Om det sedan är 500kr om året eller 5000kr om året beror helt på vilka kostnader bonden har för sin anläggning.
Den kostnaden kommunen tar ut för leverans av vatten är verkliga kostnader för att tillverka, distribuera och underhålla VA-anläggningen inkluderat kostnader för ex. Provtagning och kontroll av vattnet. Bondens kostnader för anläggningen kan jag tänka mig sträcker sig till inköpet (borrning och dragning sv slang) samt elkostnad och underhåll inkluderat någon form av enklare kemikalie.
Jag skulle föreslagit att ni betalar någon form av fast avgift och sedan monterar en vattenmätare för att betala för den förbrukning som ni gör av med. Om det sedan är 500kr om året eller 5000kr om året beror helt på vilka kostnader bonden har för sin anläggning.
Tack för utförligt svar. Vad är då ett rimligt pris per kubik eller liter??N NoOne2k skrev:Att ni ska betala vad kommunen tar för vattnet tycker jag är oskäligt. Däremot bör kanske avgiften baseras verkliga kostnader samt en rimlig vinst för bonden.
Jag kan också tillägga att det är fyra hushåll inkopplade på samma brunn; vårt, bondens eget samt två hushåll som han sålt fastigheten till med fritt vatten vid köp.harry73 skrev:
Tänker han då på kommunens fasta avgift, eller har han också tänkt ta betalt per uttagen volym?A ARahm skrev:
Skulle vilja påstå att det är väldigt ovanligt i så små anläggningar att man håller på och trasslar med att mäta förbrukning utan en årspeng och sunt förnuft kring vattenanvändningen brukar vara det som gäller.
Han surrade om vad vattnet kostar per kubik och att han ville höja priset.C cpalm skrev:Tänker han då på kommunens fasta avgift, eller har han också tänkt ta betalt per uttagen volym?
Skulle vilja påstå att det är väldigt ovanligt i så små anläggningar att man håller på och trasslar med att mäta förbrukning utan en årspeng och sunt förnuft kring vattenanvändningen brukar vara det som gäller.