Vi har haft problem ett tag med avrinningen från den ena av 2 köksvaskar, den vänster på bilden. Jag har kollat och rengjort vattenlåset och alla rör undertill, rent och fint. Tar man bort vattenlåset och spolar med vattenslang rakt ner i avloppet fungerar det också fint, inget stopp där. Avrinningen från högervasken är också bra. Men öppnar man kranen fullt i vänstervasken tar den efter några sekunder inte emot vattnet, det börjar stiga upp i högervasken och bubbla lite ibland. Är det utformningen av systemet undertill som inte är optimalt, någon kunnig som kan se något uppenbart fel ? Behöver det vara bättre fall från vänstervasken, röret mellan dom är i princip horisontellt idag. Och var hittar man i så fall ett nytt rörsystem som passar ? Det är en rosftri stålvask, troligtvis 80-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
Med tanke på att du har problem med avrinningen är det mycket viktigt att du fäster upp diskmaskinens avloppsslang så att dess högsta punkt är betydligt högre upp. Som det är nu riskerar du att avloppsvatten från vasken rinner baklänges in i diskmaskinen och det mår den inte bra av.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
Fast om vattnet från vänstra vasken kommer upp i högra vasken låter det väl inte riktigt så?ådal skrev:
P peter_73 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
Någon som kan sånt här bättre som t.ex. @Krilleman kanske vet?
Vänstra armen har jag också kollat, inget stopp där. Kan det vara lutfningen längre bort i systemet som inte fungerar ? Jag tänker här att det fungerar att plocka bort vattenlåset och spola med vattenslang rakt ner i avloppet, och då är det ju fritt runt slangen, avloppet öppet mot omgivningen. Men om man tänker sig att vattnet från vänstervasken på något sätt bildar en luftpropp, och att högervasken inte gör det ? Det har varit problem till och från under längre tid, men precist så sällan att vi inte har gjort någonting åt det. Nu är det värre dock.
Visade sig vara ett stopp längre ner i systemet. Efter 2 timmar först med rensband, sen kokande vatten och till slut rensslang till högtryckstvätten fick jag det att släppa till slut. Förstår fortfarande inte riktigt varför problemet syntes mest i ena vasken, men nu funkar det som det skal igen 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden