Hej.
Jag har ett par frågor angående en pågående renovering av ett duschrum.
Det satt tidigare en gummimatta på väggarna som hade en hel del skador, och jag upptäckte även att vattnet från duschen rann mot hallen istället för mot golvbrunnen..
Så jag har inte använt duschrummet av rädsla för fuktskador.
Nu har jag rivit ur all gummimatta från väggarna och även plastmattan från golvet.
Fallet är uppmätt till 0.5 grader från golvbrunnen mot dörren, alltså helt fel håll.
Golvbrunnen var en väldigt rostig variant i gjutjärn och den var från 1972 så den skulle skrotas i alla fall.
Den nya golvbrunnen sänktes ett par mm och jag höjde golvet på andra sidan innan jag använde mig av flytspackel för att få till ett helt korrekt fall mot golvbrunnen.
Nu började jag med väggarna och upptäcker att vattenanslutningarna i väggen är skruvade och denna koppling har suttit och hamnar bakom tätskiktet..
Hur löser jag detta??
Finns 2 st vid duschen, och ytterligare 5 på motsatt vägg.
Jag har ett par frågor angående en pågående renovering av ett duschrum.
Det satt tidigare en gummimatta på väggarna som hade en hel del skador, och jag upptäckte även att vattnet från duschen rann mot hallen istället för mot golvbrunnen..
Så jag har inte använt duschrummet av rädsla för fuktskador.
Nu har jag rivit ur all gummimatta från väggarna och även plastmattan från golvet.
Fallet är uppmätt till 0.5 grader från golvbrunnen mot dörren, alltså helt fel håll.
Golvbrunnen var en väldigt rostig variant i gjutjärn och den var från 1972 så den skulle skrotas i alla fall.
Den nya golvbrunnen sänktes ett par mm och jag höjde golvet på andra sidan innan jag använde mig av flytspackel för att få till ett helt korrekt fall mot golvbrunnen.
Nu började jag med väggarna och upptäcker att vattenanslutningarna i väggen är skruvade och denna koppling har suttit och hamnar bakom tätskiktet..
Hur löser jag detta??
Finns 2 st vid duschen, och ytterligare 5 på motsatt vägg.
Det är ju inte bara det man ser på bilden, utan innanför gipset(?) är ju denna metallrördel i sin tur kopplad mot ett kopparrör.
Det handlar väl om hur mycket du vill/orkar göra enligt dagens regelverk.
Ny gäller ju (om jag fattat det rätt)
- inga dolda skarvar på tappvattenrör
- ingen kartonggips i våtrum
- tätare cc-mått på reglar om du ska ha kakel.
Hade du tänkt slippa plocka ner gipset?
Det handlar väl om hur mycket du vill/orkar göra enligt dagens regelverk.
Ny gäller ju (om jag fattat det rätt)
- inga dolda skarvar på tappvattenrör
- ingen kartonggips i våtrum
- tätare cc-mått på reglar om du ska ha kakel.
Hade du tänkt slippa plocka ner gipset?
Hej.
Tittar man på hur gipset är uppsatt så verkar det vara cc 30 på reglarna, så det ska inte vara något problem.
Jag var intresserad av att veta om det fanns någon godkänd lösning för vattenrören då jag helst hade velat slippa riva väggen.
Men det lutar tyvärr åt att det är det jag måste göra.
Tittar man på hur gipset är uppsatt så verkar det vara cc 30 på reglarna, så det ska inte vara något problem.
Jag var intresserad av att veta om det fanns någon godkänd lösning för vattenrören då jag helst hade velat slippa riva väggen.
Men det lutar tyvärr åt att det är det jag måste göra.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
finns nog inga genvägar om det är på samtliga ställen..............hade det varit enbart vid en toa tex så hade man kanske kunnat få till nåt så man själv vet att det fungerar, röret sitter stumt och man får till en manschett som tätar bra. Det är väl en sak. Men på alla ställen och även i duschen? Näe då kan man lika gärna strunta i att renovera om man låter det vara.
Det finns moderna anslutningar som gängas på samma sätt som är godkända så det är ju inte skarven i sig på det viset utan det ska ju fungera ihop med aktuellt tätskikt också.
Det finns moderna anslutningar som gängas på samma sätt som är godkända så det är ju inte skarven i sig på det viset utan det ska ju fungera ihop med aktuellt tätskikt också.
Hej.
Rören går neråt, troligtvis under golvet till motsatt sida av duschrummet där toalett och handfat har varit.
Väggen bakom duschrummet hamnar mitt i trappan ner till undervåningen så en skarv där är inte möjlig.
Stefan1972 Om det finns en modern anslutning som gängas på liknande sätt så är det intressant att veta mer om det.
Och du har helt rätt i att detta ska man inte slarva med, för då kan man lika bra strunta i allt vad tätskikt heter.
Tätskiktet blir nytt i hela duschrummet, av folietyp.
Rören går neråt, troligtvis under golvet till motsatt sida av duschrummet där toalett och handfat har varit.
Väggen bakom duschrummet hamnar mitt i trappan ner till undervåningen så en skarv där är inte möjlig.
Stefan1972 Om det finns en modern anslutning som gängas på liknande sätt så är det intressant att veta mer om det.
Och du har helt rätt i att detta ska man inte slarva med, för då kan man lika bra strunta i allt vad tätskikt heter.
Tätskiktet blir nytt i hela duschrummet, av folietyp.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Jo men anslutningarna ska ju vara typgodkända och användbara med tätskiktet. Som det är nu så blir det aldrig det. Du kan förstås sätta tätskikt men försäkringsbolaget kommer aldrig se det som renoverat på korrekt vis och ev ers kanske man aldrig får. Särskilt om den ev skadan beror på just detta. Du hade troligen behövt tänka på det här långt tidigare.
S Stefan1972 skrev:Jo men anslutningarna ska ju vara typgodkända och användbara med tätskiktet. Som det är nu så blir det aldrig det. Du kan förstås sätta tätskikt men försäkringsbolaget kommer aldrig se det som renoverat på korrekt vis och ev ers kanske man aldrig får. Särskilt om den ev skadan beror på just detta. Du hade troligen behövt tänka på det här långt tidigare.
Ja, Det är alltid lätt att vara efterklok, men jag hade inte så mycket val egentligen i slutändan.S Stefan1972 skrev:Jo men anslutningarna ska ju vara typgodkända och användbara med tätskiktet. Som det är nu så blir det aldrig det. Du kan förstås sätta tätskikt men försäkringsbolaget kommer aldrig se det som renoverat på korrekt vis och ev ers kanske man aldrig får. Särskilt om den ev skadan beror på just detta. Du hade troligen behövt tänka på det här långt tidigare.
Den gamla gummimattan utan något underliggande tätskikt hade stora hål och det saknades matta på flera ställen där dom hade limmat vanlig linoleummatta över som skydd.
Det enda jag egentligen missade var att kolla anslutningarna innan jag fixade golvet, om nu rören går under golvet.
Men man lär sig alltid något nytt
Klicka här för att svara

