Ska lägga lite avlopp i horisontellt läge och ska förminska från 110 till 75 och har hittar inga riktiga monteringsanvisningar hos leverantören (pipelife) hur den ska monterarnas.

110 är stammen och 75 är vidare till en golvbrunn.
Grenröret är till en utslagsback.

Ska förminskningen sitta som bild 1 eller 2?

Om någon hittar får ni gärna bifoga en källa på hur den ska vara monterad för jag hittar inte det.

Denna typen av förminskning
Monteringsanvisningar

• Grå PVC-avloppsrör med en förminskning från 110 till 75 mm, där 110-röret ansluter till en grenledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör reducerat från 110 till 75 mm monterat horisontellt mot en plywoodvägg, märkt som bild 2.
    Skapa konto
Redigerat:
Har ingen betydelse om du har fall.
Men förstahandsvalet är som bild 1.
Har du svårt att få fall då kan man vara tvungen som bild 2.

• Gilla
Doii
  • Laddar…
Du bör montera den enligt bild två.
Är det dåligt fall på ledningen ökar risken för att det blir stopp om du kopplar enligt bild 1.
Om det blir stopp och man behöver spola ledningen går det inte att komma förbi förminskningen när man spolar nedströms och upp (något jag anser är det rätta sättet att spola i första hand).

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Om det är som du skriver att det är en förminskning från 110-75 du måste göra. Då är alternativ 2 det enda möjliga.
Nu gissar jag att du menar tvärt om. Isåfall går det bra vilket som.

Staffan

• Gilla
1alexander och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar!

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om det är som du skriver att det är en förminskning från 110-75 du måste göra. Då är alternativ 2 det enda möjliga.
Nu gissar jag att du menar tvärt om. Isåfall går det bra vilket som.

Staffan
110 är stammen och 75 ska vidare till golvbrunn.

N NoOne2k skrev:
Du bör montera den enligt bild två.
Är det dåligt fall på ledningen ökar risken för att det blir stopp om du kopplar enligt bild 1.
Om det blir stopp och man behöver spola ledningen går det inte att komma förbi förminskningen när man spolar nedströms och upp (något jag anser är det rätta sättet att spola i första hand).
N Markgrossen skrev:
Har ingen betydelse om du har fall.
Men förstahandsvalet är som bild 1.
Har du svårt att få fall då kan man vara tvungen som bild 2.
Det var detta jag misstänkte att det var en delad åsikt.
Just därför jag vill ha en källa! (Om det nu finns) ;)

Bästa svaret

Staffans2000
Du kan sätta förminskningen hur du vill. Dvs. på det sätt som är mest praktiskt i detta fall. Rörens lutning skall inte understiga en procent. Om du tänker dig själv som en glad skit som i maklig takt åker vattenrutschbana i dina avloppsrör, utan tvära svängar och inga uppförsbackarå. Då är det svårt att göra fel.

• Gilla
My Saxin och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Krilleman
Alternativ 2 är den rätta vägen att gå!

Bilderna skvallrar om detta även fast det inte står i texten.

Diagram över VVS-installation med betoning på alternativ 2 med brandmanschetter och avloppsrör.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Staffans2000
Krilleman Krilleman skrev:
Bilderna skvallrar om detta även fast det inte står i texten.
Teoretiskt kan det vara så. Men du vet ju lika väl som jag att de faktiska omständigheterna avgör hur den monteras.
På bilden visas ett av oändligt många monteringsalternativ. Något måste de välja!

Robin

Hur rör än monteras så bör det eftersträvas att ha en "jämn" vattengång. Som nämnts tidigare vill skitkorven helst glida fram i sakta mak utan överaskningar.

• Gilla
Bnilsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.