Hej

Jag noterade att ett 75 mm "grenrör" där avloppet till tvättstugans två golvbrunnar går ihop inte verkar hålla helt tätt. droppar lite och när jag vickar på röret kan man se att det rör sig lite i skarven på den sidan av grenröret som det droppläcker.

Nu är jag ganska ny på detta och funderar på hur jag på bästa sätt löser detta. Jag var inne på om det är bäst att byta ut hela "grenröret" genom att såga sönder det gamla med en bågfil då det kanske är svår att få loss det annars. sedan hade jag en tanke på att använda mig av en skjutmuff för att underlätta återmonteringen. Tänker jag helt fel eller bör man göra på något annat sätt och kan man använda en skjutmuff i anslutning mot ett sådan här grenrör?

Hade tänkt köpa följande delar.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lopp/avloppsror-och-tillbehor/grenror-451377/

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pp/avloppsror-och-tillbehor/skjutmuff-452315/

Avloppsrör med grenrör och skarv som läcker, installerat mot en tegelstensvägg, med synliga droppspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådana skarvar är nästan omöjliga att misslyckas med. Om det rör på sig, mer än på andra sidan, så skulle jag misstänka att röret inte är instucket ordentligt i muffen. Liite kan de vicka även om allt är rätt.

Om vi tänker oss att det är det som är fel, att röret är lite för kort. Så kanske du skulle ta och bara såga av lite av röret till vänster, och skarva i en stump som du kan skjuta in ordentligt i muffen. Och så en skjutmuff.

Konstruktionen är alltså att det sitter en gummipackning inne i den yttre ringen på muffen. Röret skall gå förbi packningen, men inte ända in i botten på muffen. Det skall vara en rörelsemån på typ 10mm för temperaturrörelser.

När du handlar så köp en liten tub med glidkräm för avloppsrör. Det kan fungera med diskmedel också. Utan glidmedel är det nästan omöjligt att få röret förbi packningen.

Okej. Tack för svaret. Nu har avloppet varit där sedan 91 så det känns konstigt om det helt plötsligt blivit för kort men om jag nu kapar röret till vänster som du sa och försöker förlänga istället för att försöka lossa hela grenröret finns det då en ny lös packning till grenröret att få tag i eller är de alltid integrerade i kopplingarna? Känns ju som en bra ide o byta om man nu lossar röret som går in i förgreningen till vänster.

Det går att byta på vissa rörtyper. Kanske på alla, vet ej. Men jag tror det är väldigt ovanligt att packningarna börjar läcka.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.