2 698 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Vattenfilter mot järn (kaliumpermanganat)
Har en fråga angående vattenfilter med kaliumpermanganat och backspolning.
Vi har ett filter idag med massa som aktiveras med luftinjektor som jag tycker funkar så där, nu är det väldigt gammalt och vi skall byta mot ett nytt och vi har fått ett förslag på ett filter med kaliumpermanganat denna gången med en pump som fördelar in det korrekt.
Mitt dilemma är att idag så backspolar filtret ut i vårt dagvattensystem som slutar på ena sidan av huset i en sänkbrunn. Dvs det åker inte iväg, tilläggas att vi har mycket sand i marken så det sjunker väldigt snabbt.
Det jag är lite osäker på är om det är bra att pumpa ut massa KP ut i denna sänkbrunn, finns det risk att den slammar igen i botten eller nått sånt så man måste suga ur den med jämna mellanrum eller kommer allting att sakta sjunka ner i marken som "vanligt" vatten?
Vi har ett filter idag med massa som aktiveras med luftinjektor som jag tycker funkar så där, nu är det väldigt gammalt och vi skall byta mot ett nytt och vi har fått ett förslag på ett filter med kaliumpermanganat denna gången med en pump som fördelar in det korrekt.
Mitt dilemma är att idag så backspolar filtret ut i vårt dagvattensystem som slutar på ena sidan av huset i en sänkbrunn. Dvs det åker inte iväg, tilläggas att vi har mycket sand i marken så det sjunker väldigt snabbt.
Det jag är lite osäker på är om det är bra att pumpa ut massa KP ut i denna sänkbrunn, finns det risk att den slammar igen i botten eller nått sånt så man måste suga ur den med jämna mellanrum eller kommer allting att sakta sjunka ner i marken som "vanligt" vatten?
Greensand filter är oftast effektiva på järn och mangan. Men har det fungerat dåligt med syreaktivering är det troligen problem med ex. pH eller humus. Risken är då att det inte kommer fungera bättre med ett greensand filter.
Var det ett sandfilter eller birm ni hade tidigare?
Var det ett sandfilter eller birm ni hade tidigare?
Ok, birm är inte lika oxidantiskt som greensand. Men det troliga i ert fall är att manganet inte har haft tillräckligt högt pH-värde för att oxidera. Kolla vilket pH ni har i kökskranen så ni får rätt lösning. Birm och greensand är båda mangandioxid preparerade massor. Och båda behöver bra pH.
Klicka här för att svara