3 581 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Kan någon förklara fenomenet
Har precis grävt ner pemslang från en brunn ner till ett uthus för att kunna ha vatten där även vintertid. Har tidigare haft en vanlig trädgårdsslang liggande på backen och vattnet har runnit med självtryck/hävert från brunnen. Till min stora förvåning är självtrycket och flödet i den nya pemslangen sämre än i den gamla trädgårdsslangen.
Beror det på att pemslangen ansluter till brunnen 1,5m under jord medans trädgårdsslangen ner genom brunnslocket 2meter längre upp? Jag trodde enbart att det var vattennivån i brunnen som påverkade.
Hade ändå tänkt installera en pump i uthuset så det spelar ingen större roll, men tyckte ändå det kunde va kul att veta vad som styr trycket.
Beror det på att pemslangen ansluter till brunnen 1,5m under jord medans trädgårdsslangen ner genom brunnslocket 2meter längre upp? Jag trodde enbart att det var vattennivån i brunnen som påverkade.
Hade ändå tänkt installera en pump i uthuset så det spelar ingen större roll, men tyckte ändå det kunde va kul att veta vad som styr trycket.
Fallhöjden från högsta punkt till lägsta, minus motståndet i slangen.
Nej. Det skulle kunna vara luft i slangen.
Jag vet inte hus slangen ligger. Men det kan absolut bli kvar luft.
Högt flöde.
Luft. Räcker inte att spola i en kran. Helt öppen PEM slang som får rinna några minuter så brukar det dra med sig luften till slut. En kran reducerar flödet för mycketÖ öringen skrev:
Det måste ju till ett flöde. Om det är kran eller inte kvittar. Får man inte till flöde med öppen slang behövs sannolikt en pump.
Luft var det! Tog bort kranen och körde med öppen slang och efter en stund kom luften. Vinklade också ner slangen mot backen då jag hade satt upp den lodrätt på väggen(antar att det påverkade kanske) och då blev det rejält flöde.Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara