Har en blandare som läcker. Använder bara kallvattnet till högtryckstvätten. När jag öppnar kranen börjar det droppa/rinna under plastratten. Käglan är bytt, men den tätar kanske bara vid avstängt läge? Finns det något man kan göra/byta?
Alternativet är att jag sätter en kulventil på kallvattnet som jag bara kan öppna och stänga till högtryckstvätten.
Kan man återanvända den kromade muttern i så fall? Bättre att kapa och börja med nytt?
Jag behöver också plugga varmvattnet på T-kopplingen, går det att se vilken plugg som funkar där?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativet är att jag sätter en kulventil på kallvattnet som jag bara kan öppna och stänga till högtryckstvätten.
Kan man återanvända den kromade muttern i så fall? Bättre att kapa och börja med nytt?
Jag behöver också plugga varmvattnet på T-kopplingen, går det att se vilken plugg som funkar där?

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Byta kranöverdelen låter ju helt klart rimligt. Att få in en kulventil låter bökigare, är röret lött på högersidan om kranen? Ser ut som det på bilden.
På muttern för varmvattnet så står det vilken storlek det är, t ex ”VA 15” om det är 15mm. Köp den pluggen och en extra mutter (kostar inget och jobbigt att få loss den ber.) som passar så är det bara att dra ihop det.
På muttern för varmvattnet så står det vilken storlek det är, t ex ”VA 15” om det är 15mm. Köp den pluggen och en extra mutter (kostar inget och jobbigt att få loss den ber.) som passar så är det bara att dra ihop det.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag är inte så säker på att blandarfästets extra sidomatning är för Vatette-koppling. "Hemmafixat" lite kanske? 
Min gissning landar på att det är en plan yta under. Då skulle lock med packning göra sig mycket bättre!
Min gissning landar på att det är en plan yta under. Då skulle lock med packning göra sig mycket bättre!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Söker bilder på dörr med både över och sidoljus
Fönster & Dörrar -
Bilder från renovering av Mockfjärd elementhus 1/2 plan 1969
Hustillverkare -
Mockfjärds AB Elementhus 1965 blandade dokument/ritningar
Hustillverkare -
Är det godkänt inkopplat? [IKEAS AVLOPP TILL DISKHON] - bilder
Vatten & Avlopp -
Kan jag rädda denna skruttiga köksfläkt??? Varning för starka bilder!
Teknik