K
Har en blandare som läcker. Använder bara kallvattnet till högtryckstvätten. När jag öppnar kranen börjar det droppa/rinna under plastratten. Käglan är bytt, men den tätar kanske bara vid avstängt läge? Finns det något man kan göra/byta?
Blandare med läckage under plastratten markerad med en pil, kopplad till rör för kallvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativet är att jag sätter en kulventil på kallvattnet som jag bara kan öppna och stänga till högtryckstvätten.

Kan man återanvända den kromade muttern i så fall? Bättre att kapa och börja med nytt?
Jag behöver också plugga varmvattnet på T-kopplingen, går det att se vilken plugg som funkar där?

Läckande blandare kopplad till 15mm rör, med cirklad detalj och synlig plastratt.
Skapa konto
En detaljbild av en kopparledning med en T-koppling och markering vid potentiell läckpunkt under plastratten.
Skapa konto

M
Byta kranöverdelen låter ju helt klart rimligt. Att få in en kulventil låter bökigare, är röret lött på högersidan om kranen? Ser ut som det på bilden.

På muttern för varmvattnet så står det vilken storlek det är, t ex ”VA 15” om det är 15mm. Köp den pluggen och en extra mutter (kostar inget och jobbigt att få loss den ber.) som passar så är det bara att dra ihop det.

Krilleman
Jag är inte så säker på att blandarfästets extra sidomatning är för Vatette-koppling. "Hemmafixat" lite kanske? :thinking:

Min gissning landar på att det är en plan yta under. Då skulle lock med packning göra sig mycket bättre!

K
Byta kranöverdel tänkte jag inte på att man kunde, testar det först!

I annat fall tänkte jag skippa blandaren helt, plugga varmvattnet nära värmepumpen och öppna/stänga kallt med kulventil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.