Hej!

Någon som har erfarenheter av Topas minireningsverk. Vi funderar på att installera ett för ett hushåll eller eventuellt för två hushåll.

Ingen som har en Topas?

Erfarenheter från Avloppscenter som installatör (avloppscenter.se)?

H
Hej rsa, jag har faktiskt exakt samma frågor. Gick du vidare med Topas och Avloppscenter.se? Hur har det gått isf?

Tacksam för svar och input.

Jag har inte tagit något beslut ännu. Avloppscenter rekommenderar nu även Klaro som enligt dem ska vara ett riktigt bra alternativ. Jag har även kollat på (via andra entreprenörer) WSB och Graf och ett par till. Jag tycker det är väldigt svårt att välja! Jag kan inte riktigt se vad extra man får för de dyrare varianterna av reningsverk. De billigare alternativen ser ut att använda samma teknik.

R rsa skrev:
Jag har inte tagit något beslut ännu. Avloppscenter rekommenderar nu även Klaro som enligt dem ska vara ett riktigt bra alternativ. Jag har även kollat på (via andra entreprenörer) WSB och Graf och ett par till. Jag tycker det är väldigt svårt att välja! Jag kan inte riktigt se vad extra man får för de dyrare varianterna av reningsverk. De billigare alternativen ser ut att använda samma teknik.
Blev det något reningsverk?

Japp, det blev till slut WSB Clean för två hushåll. Vi äger även grannhuset och passade på att koppla på båda husen på samma reningsverk. Jag köpte det via Bergslagens Maskin entreprenad i Kolsva och de hjälpte till att installera.

R rsa skrev:
Japp, det blev till slut WSB Clean för två hushåll. Vi äger även grannhuset och passade på att koppla på båda husen på samma reningsverk. Jag köpte det via Bergslagens Maskin entreprenad i Kolsva och de hjälpte till att installera.
Ok! tackar för svar, vi kommer troligtvis köpa Topas 8 Plus (anmälan till komunen gjordes med det verket), av vilken anledning föll det på WSB? Är ni nöjda?

@hewini Har du installerat något reningsverk?

H
R rsa skrev:
@hewini Har du installerat något reningsverk?
Japp. Vi installerade ett Biovac FD 5 N PEH (biovac.se) i höstas. Vi har högsta skyddsnivå där jag bor så kraven var höga för mig. Läste även på en massa från undersökningar och avhandlingar. Biovac var det alternativ som gav överlägset bäst intryck från både kvalitet, teknik, material och framför allt en bra serviceorganisation vilket är viktigt om man ska ha ett minireningsverk. Bonus att det även är estetiskt tilltalande då nästan inget syns. Allt har fungerat perfekt!

H hewini skrev:
Japp. Vi installerade ett Biovac FD 5 N PEH (biovac.se) i höstas. Vi har högsta skyddsnivå där jag bor så kraven var höga för mig. Läste även på en massa från undersökningar och avhandlingar. Biovac var det alternativ som gav överlägset bäst intryck från både kvalitet, teknik, material och framför allt en bra serviceorganisation vilket är viktigt om man ska ha ett minireningsverk. Bonus att det även är estetiskt tilltalande då nästan inget syns. Allt har fungerat perfekt!

Nu blev jag lite orolig att vi valt fel leverantör :) Vad föll Topas på anser du?

mvh
patrik

H
P PatrikL skrev:
Nu blev jag lite orolig att vi valt fel leverantör :) Vad föll Topas på anser du?

mvh
patrik
Topas var sannolikt mitt andraval så jag tror inte du ska vara orolig. Känns som de flesta större märkena är bra. Mitt val grundade sig på att jag fick mycket bra intryck av Biovac när jag ringde och pratade med dom några gånger för att få en bild över hur dom arbetar och hur företaget beter sig mot kunderna. Jag fick alltid mycket bra hjälp och bra svar på mina frågor. Även att dom tryckte på vikten av att ha en bra serviceorganisation som fungerar för kunderna var viktigt, det är trots allt mekanik i verken som förr eller senare kommer att strula. Biovac är även väl beprövat en längre tid i Norge (som har höga krav på reningsnivåer) och produceras även i Norge om jag minns rätt. Jag minns inte var Topas producerades men det var någonstans ner i Europa. Det behöver såklart inte betyda något dåligt, men jag fick uppfattningen av att kvaliteten inte var på samma nivå.

Jag fann även en mycket bra entreprenör - Kalle Wallin Entreprenad AB - som gav ett bra pris och visade sig med facit i hand vara fantastiskt duktig och trevlig. Rekommenderas!

Men som sagt, jag tror att Topas är ett bra också. Var dock noga när du väljer entreprenör så att det blir bra installerat och var noga med vad som ingår eller inte ingår i avtalet, tex vad händer om dom finner berg som måste sprängas etc.

H hewini skrev:
Vad blev totalkostnaden för detta inkl löpande kostnader?

H
X xLnT skrev:
Vad blev totalkostnaden för detta inkl löpande kostnader?
Det minns jag inte på rak arm. Vi lät även göra en hel del markjobb samtidigt vilket gav mervärde. Sedan förändras priserna och det skiljer en hel del på var i landet man bor så det blir missvisande att jämföra oftast. Det är bättre om du tar in så många offerter du kan på den leverantör av reningsverk som du är intresserad av och jämför mellan dessa.

H hewini skrev:
Det minns jag inte på rak arm. Vi lät även göra en hel del markjobb samtidigt vilket gav mervärde. Sedan förändras priserna och det skiljer en hel del på var i landet man bor så det blir missvisande att jämföra oftast. Det är bättre om du tar in så många offerter du kan på den leverantör av reningsverk som du är intresserad av och jämför mellan dessa.
Varför blev det minireningsverk? Hade ni inga andra alternativ i projekteringsfasen?

H
X xLnT skrev:
Varför blev det minireningsverk? Hade ni inga andra alternativ i projekteringsfasen?
Finns alltid andra både billigare och dyrare alternativ, men vi gillar tekniken med minireningsverk och att det faktiskt följs upp och kontrolleras att det fungerar som det ska. Även att det är kompakt och ger ett litet fotavtryck på tomten är trevligt. Att det kräver el som ger en driftkostnad och innehåller elektronik tycker jag inte är det bästa, men det får jag leva med. Även kem för fosforfällning och supportavtal kostar en del såklart men det är svårt att komma runt hursomhelst om man har högsta skyddsnivån. Vår mark är även mestadels kompakt lera och lämpar sig dåligt för klassisk infiltration, förre ägaren gjorde 2 misslyckade försök med detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.