Hej!

Har lurkat på denna sidan i flera år. Men nu skulle jag behöva er hjälp.

Ska dra nytt vatten från vattenmätare. Till 2 badrum.
Men jag skulle behöva hjälp med hur jag kopplar på allt. Och vad jag behöver.

Peka gärna med hela handen!
Och gärna länkar till vad jag behöver.
Skulle verkligen uppskattas!

Tack!

• Vattenmätare och rörinstallationer för vattenförsörjning i ett stomme av trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att du parallellt vill dra till en varmvattenberedare?

Nej har bergvärme i uthuset som ledds in via kulvert. Det är inte med i bild. Men kmr gå här också.

Köp ett vattenmätarskåp och koppla i så blir det rätt.

Första gången jag använder Rir. Det jag undrar är om det är några speciella kopplingar samt fördelare. Och isåfall vad är det för några? Mvh

Finns hur många varianter som helst på rörkopplingar för PEX-slangar och alla varianter därav. Vissa klämringskopplingssystem fungerar med PEX, om man använder en speciell stödhylsa. Vanliga klämringskopplingar är dock inget förstahandsval idag.

I första hand bör du välja fördelare, kopplingar etc av samma märke som den slang du använder. Då behöver du inte fundera så mycket. Står i monteringsanvisningen exakt vad som passar med vad.

I andra hand så köper du kopplingar som är generellt avsedda för den slangdimension du har. Både diameter och väggtjocklek måste stämma eftersom nästan alla kopplingssystem för PEX bygger på en invändig hylsa med tätning och något slags utvändig ring eller hylsa som klämmer ihop slangen runt den inre hylsan när kopplingen skruvas ihop. Generella kopplingar finns både som halvkopplingar (till exempel EZZE) och som kopplingssatser som ersätter mutter och klämring i en klämringskoppling (till exempel Vatette). Inte på något vis sämre än slangtillverkarnas grejer, men de kräver att du själv håller koll på vad som passar ihop utifrån mer generella monteringsanvisningar.

Lite nyfiken, vilket fabrikat och dimension har du på slangen? Länge sedan jag såg svarta skyddsrör för tappvatten!

Kan vara så att jag blir lite lurad av bilden men det ser onekligen ut som 25x2.3 evalpex det där...

Hittar inte fabrikat på slangen men inköpt hos den lokala vvs firman. Så tror inte att det ska vara något konstigt.

Hmm om jag kmr ihåg rätt så var ytterrört 25/28? Och innerslang 15/2,5mm.

Har beställt hem lite grejer som jag hoppas är rätt. Får återkomma om det inte stämmer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.