3 837 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Vattenpumpen stannar inte
Hej.
Hoppas ni kan ha en lösning på mitt problem.
Började egentligen för ca 1 år sedan då vi märkte att pumpen gick hela tiden. Efter lite felsökning så bytta jag tryckströmbrytaren och det fungerade kanon tills för någon månad sedan.
Först började det med att trycket blev jättedåligt och sen startade pumpen och då blev det bättre tryck.
Läste då i någon tråd att man kunde fylla på luft eller tömma ut allt vatten och fylla på med vatten igen. Testade att tömma ur och fylla på.
Det problemet blev bättre men bara lite efter kom problemet med att pumpen går hela tiden tillbaka.
Testade först att justera på tryckbrytaren, slutade med att jag bytte till en ny (annan modell).
Men får det inte att fungera ändå.
Jag har lyckats att få pumpen att starta när trycket sjunker men den stannar aldrig.
Enl. mätaren på hydroforen går trycket upp till 4 kg (hur bra mätaren stämmer vet jag inte)
Pumpen är en Grundfos CPES3-40
Hydroforen är en Necks 150L från 1970.
Brunnen är en grävd brunn.
Pumpen borde ju orka om den nu går upp till 4 kg i tryck. (har legat på mellan 3-3,5 kg innan)
Inte kollat så noga i brunnen men vad jag har sett så är det bara ett rör/slang i brunnen men på pumpen är det 2 slangar som kommer utifrån. Var kan den andra slangen ta vägen? Eller gömmer den sig någonstans i brunnen i alla fall?
Hoppas på att någon har en bra lösning på detta. (Börjar bli jobbigt och gå å starta/stänga av den manuellt hela tiden.
Mvh: Mats
Hoppas ni kan ha en lösning på mitt problem.
Började egentligen för ca 1 år sedan då vi märkte att pumpen gick hela tiden. Efter lite felsökning så bytta jag tryckströmbrytaren och det fungerade kanon tills för någon månad sedan.
Först började det med att trycket blev jättedåligt och sen startade pumpen och då blev det bättre tryck.
Läste då i någon tråd att man kunde fylla på luft eller tömma ut allt vatten och fylla på med vatten igen. Testade att tömma ur och fylla på.
Det problemet blev bättre men bara lite efter kom problemet med att pumpen går hela tiden tillbaka.
Testade först att justera på tryckbrytaren, slutade med att jag bytte till en ny (annan modell).
Men får det inte att fungera ändå.
Jag har lyckats att få pumpen att starta när trycket sjunker men den stannar aldrig.
Enl. mätaren på hydroforen går trycket upp till 4 kg (hur bra mätaren stämmer vet jag inte)
Pumpen är en Grundfos CPES3-40
Hydroforen är en Necks 150L från 1970.
Brunnen är en grävd brunn.
Pumpen borde ju orka om den nu går upp till 4 kg i tryck. (har legat på mellan 3-3,5 kg innan)
Inte kollat så noga i brunnen men vad jag har sett så är det bara ett rör/slang i brunnen men på pumpen är det 2 slangar som kommer utifrån. Var kan den andra slangen ta vägen? Eller gömmer den sig någonstans i brunnen i alla fall?
Hoppas på att någon har en bra lösning på detta. (Börjar bli jobbigt och gå å starta/stänga av den manuellt hela tiden.
Mvh: Mats
Sitter den nere i brunnen eller kan den sitta uppe vid pumpen?R R1chard skrev:
Borde inte vattnet rinna tillbaka och pumpen får svårt att få upp vatten om den skulle vara trasig?
För börjar det bli dåligt med vatten och man startar den så börjar det fylla på direkt.
Trycket sjunker inte heller under natten. (Borde väl egentligen kunna tömma hela hydrofonen om backventilen skulle vara trasig?)
Kanske tänker helt fel.
Har en hydroforR R1chard skrev:
Luftblåsan? Menar du lufttrycket i hydroforen?R R1chard skrev:
Isåfall är det mängden som blir automatiskt när den är helt tömt och sedan fylls på.
Finns inget uttag för att fylla på extra lufttryck.
En sak jag kom på nu, testade en gång att stänga ventilen mellan tryckströmbrytaren och hydroforen och då gick pumpen med. (Där borde ju trycket bli tillräckligt högt snabbt).
(Nu vet jag inte riktigt vad som hände med svaret , skriver på telefonen så kanske därför det blev konstigt.)M MrBipper skrev:Har en hydrofor
Luftblåsan? Menar du lufttrycket i hydroforen?
Isåfall är det mängden som blir automatiskt när den är helt tömt och sedan fylls på.
Finns inget uttag för att fylla på extra lufttryck.
En sak jag kom på nu, testade en gång att stänga ventilen mellan tryckströmbrytaren och hydroforen och då gick pumpen med. (Där borde ju trycket bli tillräckligt högt snabbt).
Om trycket inte bröt tryckströmbrytaren när du stängde ventilen mellan pump och hydrofor så har du en pump som inte är riktigt frisk (om du har vatten i brunnen). Tryckmätaren brukar med åren visa på tok för högt tryck.
Har du två slangar ut så har du en ejektorpump, och det är inte ovanligt att dom slits ut och måste "packas om".
Är pumpen dålig skulle jag föreslå ett byte till djupbrunspump, där sitter själva pumpen i vattnet och du har bara en slang in. Den andra slangen kan man dra elledningen till pumpen genom.
Har du två slangar ut så har du en ejektorpump, och det är inte ovanligt att dom slits ut och måste "packas om".
Är pumpen dålig skulle jag föreslå ett byte till djupbrunspump, där sitter själva pumpen i vattnet och du har bara en slang in. Den andra slangen kan man dra elledningen till pumpen genom.
Det är inte så att stoptrycket på typ 6 bar och dit orkar inte pumpen även om den är frisk? Kan ju ligga på gränsen och då iaf få den att funka men vid lägre tryck?
Innan har stopptrycket legat på ca 3.5.snuttjulle skrev:
Har testat att sänka stopptrycket ner till ca 2.
Med den nya tryckbrytaren så fattade jag det som att det inte får va för liten diff mellan start och stopptryck. Så vet inte om det kan vara det som spökar också.
Klicka här för att svara