Byggahus.se

Våga eller inte våga?

560 läst  10 svar

1. C
    Medlem Nivå 6
    Tjena
    Jag har ett ganska rostigt avlopp i garaget som det är ganska dåligt flöde i... det kan absolut inte svälja en flödet ifrån trädgårdsslang men lite smältande snö fungerar...

Jag tänkte spola rent avloppet mha en spolslang kopplad till högtryckstvätten ganska enkelt... Men kolla bilderna, vågar jag skruva upp vattenlåset, går det att skruva tillbaka den sen? ganska rostigt kan man säga... Gissningsvis är avloppet ifrån mitten av 70-talet när huset byggdes... nån som har erfarenhet av liknande äldre avlopp?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    garageavlopp1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    garageavlopp2.jpg

2. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Jag gjorde samma operation på en lika rostig brunn och det gick bra ...

Har du rensat botten på brunnen?

3. C
    Medlem Nivå 6
    Tjena, japp, tog byggdamsugaren och högtryckeet för att få igång lite flöde iaf... det var fullt med grus och rostflagnor...

Inser att för att komma vidare så måste jag skruva på skruven och ta loss den "lucka" som skapar vattenlåset... Men eftersom det ser ut att ha rostat fast så har jag inte vågat testa... risken är att det inte går att sätta tillbaka och då är det väll bara att hacka upp golvet och fixa nytt avlopp... det vill jag inte riktigt göra nu... kanske när vi byter resten av avloppet en vacker dag, men inte nu...

Fast brukar dom se ut så här och brukar dom fungera att återmontera så kommer jag nog prova...

4. T
    Medlem · Nivå 8
    Öppnar väll ingen lucka utan bara ett litet hål stort som bulten att få ner ett rensband.

5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Låt stå med rostlösare någon dag och försök sen få loss proppen. Ingen större risk att du inte kan skruva i den igen.

• Laddar…
  6. C
    Medlem Nivå 6
    så kan det vara! då är det en helt annan femma!, ska känna lite försiktigt på den i kväll för att se om den lossnar....

7. P
    Medlem · Nivå 7
    Du kan också borra bort den och ersätta med en vinkork.

• Laddar…
  8. Bono_R
    Medlem · Nivå 6
    Ja precis så är det, en skruv som iofs brukar var lite trög att skruva loss. De som finns i mitt 70 tals hus har lossat med lite milt våld. Och när jag varit klar med rensningen har det gått alldeles utmärkt att få tillbaka skruven på sin plats.
    /B
    Svarade på @topmounts inlägg ovan.

• Laddar…
  9. C
    Medlem Nivå 6
    Någon som vet vad hylsorna (om det finns) heter, skallen är fyrkantig... Försökte med skiftnyckel men den bara slinter... Skulle vara najs att lossa med tryckluft knacken ist...

10. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Jag använde en rörtång modell mellanstor...

11. C
    Medlem · Nivå 11
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka