Rördragning genom golv är numera inte tillåtet i badrum. Någon som vet vilket år man började dra rör genom väggar istället för genom golv (f.d. hyreshus)? Har ett badrum som har utanpåliggande rör som inte går genom golvet.
Anledningen till min fråga är att om detta inte förekom i flerbostadshus förrän till exempel 1989, så kan detta i så fall hjälpa mig att tidsbestämma badrummet. De kan ju inte ha flyttat rören utan att byta ut ytskikten och det betyder isf att ytskikten inte är original.

BirgitS
Det här flerfamiljshuset är byggt på 60-talet och har från början vattenrör som kommer ut från stammen genom väggen och sen var det utanpåliggande dragning till allt i badrummet.

Claes Sörmland
Jag är inte så säker på att man bytt från golv till vägg något visst år.

Jag har bott i en lägenhet från 70-talets början och där kom rören in genom badrumsväggen från bakomliggande schakt.

BirgitS BirgitS skrev:
Det här flerfamiljshuset är byggt på 60-talet och har från början vattenrör som kommer ut från stammen genom väggen och sen var det utanpåliggande dragning till allt i badrummet.
I mitt fall kan jag inte veta om rördragningen har varit orörd sedan huset byggdes. Den f.d. hyresvärden kan ha gjort om det på 80-talet kanske. Men det var kanske ovanligt att dra rör genom badrumsgolvet överhuvudtaget även då (förutom avlopp).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.