Hej, har ett problem, vattenmätaren står helt stilla men den fungerar, sätter jag på en kran snurrar den som det ska. när den står stilla och inget är på så låter det som det rinner i rören ändå och det är lågt tryck.
Har sett över alla kranar, toalett,mm och inget läcker eller står och droppar ???

Det låter tyvärr som du har en läcka i servisledningen. Stäng av vid vattenmätaren och lyssna mot röret med örat. Ta skruvmejseltricket till hjälp. Susar det då så har du troligen en läcka innan mätaren.

Hej och Tack, kollade nyss detta och stänger vi av huvudkranen innan vattenmätaren blir det helt tyst??

R Roger i Halmstad skrev:
Hej och Tack, kollade nyss detta och stänger vi av huvudkranen innan vattenmätaren blir det helt tyst??
Hörs det inget om du lyssnar på röret innan mätaren med hjälp av en skruvmejsel som "stetoskop"?

Hej igen, det gäller min sons hus och höde nu att mycket riktigt som du säger hörs det tydligt att det brusar innan mätaren när kranen är stängd så det är ju serviceledningen som läcker,,,,,vad gör jag ?

R Roger i Halmstad skrev:
Hej igen, det gäller min sons hus och höde nu att mycket riktigt som du säger hörs det tydligt att det brusar innan mätaren när kranen är stängd så det är ju serviceledningen som läcker,,,,,vad gör jag ?
Då är det nog så att det är servisledningen. Man kan prova att stänga ute i gatan och se om det blir tyst. Du får dock inte göra det själv, utan behöver ringa LBVA.
Nästa steg blir att gräva upp och byta röret. Ligger avloppet i närheten så kan det vara en idé att byta det också när man ändå håller på. D v s om det är gammalt.

Ok,,Tack,, ringer direkt imorgon.

Hej, ska koppla på en 40 mm pem böj 2,5 m under mark på inkommande vatten, finns det något tips så att man är säker på att kopplingen inte börjar läcka, säker kan man ju aldrig va men det kanske finns något sätt ?

"Riktiga" PRK-kopplingar är godkända att förlägga i mark har jag för mig. Var noga med att läsa instruktionerna för montering. Jag tror att alla PEM-slangar ska ha stödhylsa idag och man ska vara noga med att slangen går in ordentligt i kopplingen.

M Maledictus skrev:
"Riktiga" PRK-kopplingar är godkända att förlägga i mark har jag för mig. Var noga med att läsa instruktionerna för montering. Jag tror att alla PEM-slangar ska ha stödhylsa idag och man ska vara noga med att slangen går in ordentligt i kopplingen.
Det ska väl vara svetsad koppling om det är inder mark?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.