”Behöver/vill ha” en kulventil på vv, men det finns väldigt lite rör att gå på. Dessutom är fronten till bubbelbadet i vägen. Tänker på korta flexslangar och låta det gå uppåt. Kan det funka?

• Röranslutningar och flexslangar under en värmekran, med begränsat utrymme för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trångt utrymme vid bubbelbadets front med lite synligt rör och en kulventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ersätta T-kopplingen med en ventil om det är den som är varmvattenledningen?

Finns alltså ventiler som har tre ingångar, en funkar som tillopp, de andra som utlopp när ventilen är öppen så att säga. Vet du märke på T-kopplingen? Vatette har exempelvis en sån ventil.

Finns förstås även i form av en vinkel som man möjligen skulle kunna sätta där rören kommer ut ur väggen men där är ju lite mindre att spela på så att säga om man råka dra fel eller så.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
[länk]

Inte helt säker på hur denna är kopplad men det finns ofta två varianter. Den ena L och den andra T. Sök på trevägsventil så finns lite att lära sig hur de funkar.
Var och kikade på en sådan, men den stänger två vägar. Hade önskat en. Efter lite övervägande kommer jag fram till att jag proppar vänsterdelen och matningen till övervåning. Har installerat en separat vvb i badrummet tills vidare, för komfortens skull. Det tog lite lång tid innan det nådde upp ;)

K Kjell_G skrev:
Var och kikade på en sådan, men den stänger två vägar. Hade önskat en. Efter lite övervägande kommer jag fram till att jag proppar vänsterdelen och matningen till övervåning. Har installerat en separat vvb i badrummet tills vidare, för komfortens skull. Det tog lite lång tid innan det nådde upp ;)
Alla sätt är bra!

Just trevägsventiler är lite knepiga att få rätt på. Finns som sagt två modeller med "kulan" i form av ett T eller ett L. Du vrider kulan 90 grader när du vrider på kranen. Beroende på hur man väljer utgångsläget kan man då antingen använda den till att växla vart flödet går, stänga en utgång men ha en annan öppen, stänga allt osv osv.. Kräver lite funderande innan man får rätt på det.

Men du verkar ha löst det på för dig bästa sätt så då är allt gott och väl!

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.