Hej,
Bor i en bostadsrätt lgh nybygge Mars 2018 (JM entreprenad), kollade golvbrunnen i duschen tidigare idag och det ser inte bra ut.
Har googlat runt lite och förmodar att detta är felmonterad.
Det är även lös betong? som sitter som bitar med stora mellanrum om man kollar under själva kanten på "brunnen".

Har fotograferat och skickat både video samt bilder till JM för att få respons på detta.
Under de 2 första åren så står JM för eventuella fel som uppkommer, så jag hoppas det kommer hit någon som kollar på detta snarast.

Utöver detta så har en klinkersplatta i duschutrymmet spruckit samt att fogen lossnar på några ställen.
Upptäckte även att det finns lite mörkare partier i fogen på ett par ställen som inte direkt är kopplade till duschutrymmet.
Jag är nästan helt säker på att det kommit vatten under tätskiktet eller vad det heter som ska skydda mot eventuella fuktangrepp.

Bifogar bil och video så får jag se om någon här kanske har bättre koll på läget än mig.
Men jag antar att min magkänsla tyvärr stämmer.

Hälsningar Elin
 
  • Golvbrunn i duschen med synlig smuts och eventuell felmontering vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen golvbrunn i dusch med synliga skador och lös betong under kanten, indikerar tänkbara monteringsfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn i dusch med synlig lösgjord betong och potentiellt felmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn med synliga sprickor och lösa betongbitar under kanten, indikation på felmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en golvbrunn med synliga tecken på felmontering och lös betong runt kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätskiksfolien ser ju ut att ha hål i sig. Dessutom verkar manchetten sitta högt och ditsatt helt knöligt samt ocentrerat. Men JM kan nog påstå (rätt eller fel) att den har varit tät och att ni skrubbat sönder kanten själva. Meddela dem "snarast" och ta upp det på 2 års besiktningen.
 
L Limejuniper skrev:
Upptäckte även att det finns lite mörkare partier i fogen på ett par ställen som inte direkt är kopplade till duschutrymmet.
Jag är nästan helt säker på att det kommit vatten under tätskiktet eller vad det heter som ska skydda mot eventuella fuktangrepp.
Blöta fogar beror på vatten ovanpå tätskikt, inte under.
Blir det blött en bit från duschen och det inte torkar upp så kan det vara felaktigt fall på golvet under klinkersen.
 
I InsidersUnited skrev:
Tätskiksfolien ser ju ut att ha hål i sig. Dessutom verkar manchetten sitta högt och ditsatt helt knöligt samt ocentrerat. Men JM kan nog påstå (rätt eller fel) att den har varit tät och att ni skrubbat sönder kanten själva. Meddela dem "snarast" och ta upp det på 2 års besiktningen.
Jag tittade för första gången på golvbrunnen för kanske 6 månader sedan och eftersom att jag inte är så kunnig inom detta så tänkte jag att "det kanske ska se ut sådär" tills jag kollade igen och började googla i natt det ska inte se ut som detta gör.
Har gjort rent 1 gång och enbart med såpa och mjuk trasa så har inte gnuggat på tätsiktsfolien, reagerade också på att det ser ut som att det är hål/slitet.
Det som oroar mig mest är att när jag trycker ner manchetten (eller om det är ringen jag pressar på?) så åker den upp och under tätsiktet pressas det ut vatten som kommer ut lite längre ner i avloppet, vilket jag tror beror på vatten under.

Har skickat bilder samt video till JM tidigare idag, och detta ska jag såklart se till att det tas hand om innan 2 års besiktningen.
Trött man blir.

Tack för svar!, jag är verkligen inte insatt i detta område men rent spontant känns det som att något inte stämmer här.
 
useless useless skrev:
Blöta fogar beror på vatten ovanpå tätskikt, inte under.
Blir det blött en bit från duschen och det inte torkar upp så kan det vara felaktigt fall på golvet under klinkersen.
Jag har aldrig sett att det är vatten från "ovansidan" där det är mörka partier på fogen så det var därför jag började fundera.
Tack för ditt svar, ska kolla upp detta med JM.
 
B
Hur har det gått? Tycker det ser ut att saknas brunsmanchett och bara vara tätskiktsduk som man tryckt in under klämmringen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.