Hej vad har hänt här? Vad ska jag göra? Varmvattenberedaren svullen droppar vatten någon gång i bland. Hur länge håller den? Har tänkt byta ut den efter renoveringens slut. Svullen varmvattenberedare med synlig spricka och vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut som att det rostat och ev övertrycksventilen inte funkar. Motionerar du den regelbundet? Hur länge till den håller är omöjligt att säga men jag skulle inte vågat ha kvar tryck i den om den står i ett utrymme som inte tål att bli blött.. står den i ett utrymme som tål att bli blött och övertrycksventilen funkar/ är motionerad nyligen skulle jag våga ha kvar den.

Är nog så att isoleringen har spruckit på dess sämsta ställe,. polyuretanskumet är appliserat direkt mot tanken och är tätt, läckan sitter nog i topp på VVB och rinner ner bakom, är det en rostskada så kan den täta till sig i bland. att den skulle rämna är inte troligt, är det en spricka så är det pool i rummet

Hur vet man om övertrycksventilen funkar?

Är det svårt att byta bredare själv? Då kunde jag köpt en liten begagnad tillfälligt medans jag renoverar.

Z zana kader skrev:
Hur vet man om övertrycksventilen funkar?
Vet du inte med mer än att den öppnat, det sägs att man ska kolla den ett par ggr om året och då brukar dom börja läcka, det är bara en promille som inte skulle öppna, däremot är det vanligt att dom börjar och det syns när vatten finns på golvet för det mesta. Att byta VVB ät inte svårt, det bror lite på vad du har nu och hur rören är monterade, en större som finns kan ersättas med en mindre som kan hänga på vägg eller stå på golvet. Finns t.o.m. dom som säljer/ger bort VVB på nätet, en begagnad är inte fel att ha tills nytt kommer,den kan ju vara gratis.

• Gilla
zana kader
  • Laddar…
Ok. Tusen tack för svar.

Hej igen! går det bra att stänga av vattnet till själva vvb. Att man kör på tillexempel halv tank vatten, eftersom jag har skada längre upp på tanken. Alltså öppna oh stänga vattnet manuellt så det inte går tomt på varmt vatten. Det är alltså en tillfälligt lösning.

mvh
zana

Svar nej VV tas ut i den övre delen med ett rör som slutar kanske 5 cm innan taket, en VVB kan inte ha luft i sig och skall vara helt fylld för att fungera.

• Gilla
zana kader
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.