2 261 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Nytt badrum: Anslutning av 18 mm RiR till befintliga 22 mm kopparrör
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Vi är i slutfasen av badrumsbygge på övre plan och närmar oss färdigställande. Har inte tagit mer än ett par år
Vi har gjort all VVS själv, främst genom att lära oss från detta forum genom åren. I själva badrummet är allt så gott som färdigt men inte påkopplat på befintligt tappvatten vilket ska ske i källaren. Det är här ni kommer in i bilden. Har en hyfsad idé om hur vi har tänkt göra men skulle gärna vilja höra med den samlade expertisen om vi tänker rätt och om det kan göras på enklare sätt. Så här ser det ut:
Till badrummets fördelare har vi dragit Uponor PEX 18 x 2,5 som löper hela vägen ned i källaren.
I källartaket sitter befintliga 22 mm koppar.
De befintliga rören är uppbockade i källartaket där de sitter i T-stycken. Ett stick är pluggat och det andra går till ett befintligt badrum. Det befintliga badrummet (och det pluggade sticket) ska kopplas bort samtidigt som det nya kopplas på (det nya tar över det gamlas avloppsstam så det gäller att allt går smidigt...)
Några bilder på befintligt:
Planen:
Vi har kört med Vatette på allt nytt än så länge och fortsätter med det.
Föredrar att dra PEXen ned under tak så att kopplingar ej blir dolda (källaren är ”rå” så man skulle kunna tänka sig att ansluta ovan tak och lämna en bit av taket öppet)
Tänker att vi kapar kopparn på den liggande delen strax innan bockarna. Där sätts fullflödesventiler 22x22 (rsk 8547078) då vi inte har någon avstängning uppe i badrummet.
Efter det sätter vi vinkelskruvdel 22 (rsk 1941756) som ansluts till ventilen med dubbelmutter 22 (rsk 1946088)
I andra änden av vinkelskruvdelen ansluts PEXen med kopplingsset (rsk 1877649). PEXen kan sen gå rakt upp genom tak.
Finns det något som är feltänkt eller borde göras annorlunda?
Tack på förhand!
Till badrummets fördelare har vi dragit Uponor PEX 18 x 2,5 som löper hela vägen ned i källaren.
I källartaket sitter befintliga 22 mm koppar.
De befintliga rören är uppbockade i källartaket där de sitter i T-stycken. Ett stick är pluggat och det andra går till ett befintligt badrum. Det befintliga badrummet (och det pluggade sticket) ska kopplas bort samtidigt som det nya kopplas på (det nya tar över det gamlas avloppsstam så det gäller att allt går smidigt...)
Några bilder på befintligt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Planen:
Vi har kört med Vatette på allt nytt än så länge och fortsätter med det.
Föredrar att dra PEXen ned under tak så att kopplingar ej blir dolda (källaren är ”rå” så man skulle kunna tänka sig att ansluta ovan tak och lämna en bit av taket öppet)
Tänker att vi kapar kopparn på den liggande delen strax innan bockarna. Där sätts fullflödesventiler 22x22 (rsk 8547078) då vi inte har någon avstängning uppe i badrummet.
Logga in
Skapa konto
Efter det sätter vi vinkelskruvdel 22 (rsk 1941756) som ansluts till ventilen med dubbelmutter 22 (rsk 1946088)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I andra änden av vinkelskruvdelen ansluts PEXen med kopplingsset (rsk 1877649). PEXen kan sen gå rakt upp genom tak.
Logga in
Skapa konto
Finns det något som är feltänkt eller borde göras annorlunda?
Tack på förhand!
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Överväg att redan nu förbereda för någon sort lucka/inbyggnadsutrymme för kopplingarna. Förr eller senare vill du säker snygga till även källaren.....
har ett rum i källaren där jag skjutit detta framför mig och det är inte roligt nu när målet är ”nybyggnadsstandard”.
har ett rum i källaren där jag skjutit detta framför mig och det är inte roligt nu när målet är ”nybyggnadsstandard”.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Hmm, förstår din tanke tror jag men nu siktar jag ju på att göra allt under taket så inte mycket att bygga in. Vill vi någon gång ha det helsnyggt därnere så är det redan en massa rör i taket, vattenmätare, etc. runt denna koppling så den blir det lilla problemet.MathiasS skrev:
Klicka här för att svara