3 145 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Vattenledning med värmekabel
4488x3261
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 45 inlägg
4488x3261
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 45 inlägg
Jag har grävt ett 30 meters dike för vattenledning till mitt gästhus fö toa och dusch. Dikets djup varierar mellan 30-80 cm. Tänkte nu lägga ner en PEM slang med värmekabel och har några frågor jag hoppas kunna få svar på.
Vilken dimension bör Pem-slangen minst ha med tanke på att det ska vara värmekabel i?
Är det någon skillnad på att isolera med Tubolit eller Armaflex?
Ger det någon effekt att lägga det isolerade röret i ett kabelrör?
Finns det någon fördel att ha värmekabeln på utsidan istället?
Är det lönt att lägga markisolering över slangen på de ställen där djupet är under 50cm?
Finns det något annat jag kan göra för att minimera behovet av att använda elkabeln (den kommer sitta där, men vill helst bara använda när det blir riktigt kallt).
Vilken dimension bör Pem-slangen minst ha med tanke på att det ska vara värmekabel i?
Är det någon skillnad på att isolera med Tubolit eller Armaflex?
Ger det någon effekt att lägga det isolerade röret i ett kabelrör?
Finns det någon fördel att ha värmekabeln på utsidan istället?
Är det lönt att lägga markisolering över slangen på de ställen där djupet är under 50cm?
Finns det något annat jag kan göra för att minimera behovet av att använda elkabeln (den kommer sitta där, men vill helst bara använda när det blir riktigt kallt).
4488x3261
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 45 inlägg
4488x3261
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 45 inlägg
Bästa svaret
Det går att ha en termostat som bara slår på värmekabeln när det än minusgrader ute. Då minskar du tiden den går en del. Det går att ha värmekabeln både utanpå och inuti slangen. Jag är inte säker på vad det är för för och nackdelar. Hemma har jag en ejektorpump och därmed två slangar till brunnen. Där ligger kabeln utanpå för att slippa ha två värmekablar. Anslutningarna för att föra in kabeln i slangen är ganska dyra. Det kan möjligen vara en orsak att ha den utanpå. Kabeln ligger möjligen mer skyddad om den ligger inne i slangen. Men går den utanpåliggande kabeln sönder går det att trä i en i efterhand. Jag skulle kunna tänka mig att energiåtgången blir lite mindre om kabeln ligger utanpå slangen. Kabeln är sådan att den får en högre effekt när den är kall. Och den kyls ju effektivare i slangen. Men detta är mest spekulationer från min sida.
Klicka här för att svara