Hej ni kunniga,

har några funderingar som jag inte lyckats få svar på trots omfattande letande på nätet... Hoppas på tur här istället.

Jag håller på att bygga ett attefallshus som vi ska dra vatten och avlopp till. Rörgrav är grävd där det tränger in vatten redan vid 80 cm djup. (vi bor nära havet). Om jag lägger avloppsrören där - hur bör jag bygga upp bädden? Makadam, sand, markduk???

När det gäller vattenledningen har jag ett par lösninger..

1) lägga i rörgraven över avlopp och isolera med plattor (typ Isover Styrofoam) i hästskoteknik.
2) lägga i rörgrav över avlopp med eluppvärmda rör
3) dra vatten från huvudbyggnaden under plintgrund och altan (ovan mark) med eluppvärmda rör (avståndet är cirka 15 meter).

Tar tacksamt emot tankar och förslag kring detta.

Mvh

Ralph
 
Claes Sörmland
Avloppsrören behöver bara läggas in skyddsfyllning så att stenar inte deformerar dem med tiden. T ex rörgravsgrus eller kross 0-8 eller makadam 4/8. Det viktigaste är att schaktbottnen är orörd och underlaget är packat. Annars sjunker det åren efter läggning och du kan då bakfall och elände.

För vattnet grävs frostfritt om du kan. Annars försök få bort frosten med isolering. I sista hand använd värmeslinga, det är ju den lösning som förr eller senare kommer att behöva underhåll.
 
Stort tack för ditt svar. Det bekräftar lite mina tankar så det känns betryggande :-)

/R

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Avloppsrören behöver bara läggas in skyddsfyllning så att stenar inte deformerar dem med tiden. T ex rörgravsgrus eller kross 0-8 eller makadam 4/8. Det viktigaste är att schaktbottnen är orörd och underlaget är packat. Annars sjunker det åren efter läggning och du kan då bakfall och elände.

För vattnet grävs frostfritt om du kan. Annars försök få bort frosten med isolering. I sista hand använd värmeslinga, det är ju den lösning som förr eller senare kommer att behöva underhåll.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.