5 315 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Backventil före djuphålspump
Hej
Vi har ett 120m borrhål för dricksvattnet. Därnere hänger en Danfoss djuphålspump vars bottenventil har börjat läcka, så pumpen kör varannan minut.
30m ner sitter även en s.k manchett som förhindrar ytvatten att komma ner i brunnen.
Det är alltså väldigt meckigt att få upp pumpen för att laga bottenventilen.
Min fråga är därför om någon vet om en lösning där man kan sätta en backventil uppe vid marknivå?
Pumpen jobbar mot en hydropress och håller 2,5-4bars tryck på vattnet
Tack på förhand för tips!
Vi har ett 120m borrhål för dricksvattnet. Därnere hänger en Danfoss djuphålspump vars bottenventil har börjat läcka, så pumpen kör varannan minut.
30m ner sitter även en s.k manchett som förhindrar ytvatten att komma ner i brunnen.
Det är alltså väldigt meckigt att få upp pumpen för att laga bottenventilen.
Min fråga är därför om någon vet om en lösning där man kan sätta en backventil uppe vid marknivå?
Pumpen jobbar mot en hydropress och håller 2,5-4bars tryck på vattnet
Tack på förhand för tips!
Jag hade samma problem, enl. Den röris jag hade kontakt med skulle det inte vara problematiskt att sätta backventil ovan mark, samma princip som om man håller för öppningen på ett sugrör och lyfter det ur ett fullt glas. Bytte dock pump pga andra orsaker innan jag orkade åtgärda backventil
Är det en dränkbar pump eller ejektor ( 2 slangar i hålet ) bara en dränkbar så sätter du en backventil på inkommande före hydrofon/hydropress , sen behöver du inte tänka på det mera, finns 1 tum ( 25 mm ) på varhusen, ska vara med metall i alltK Kung_Klas skrev:
Edit bättre att sätta backen direkt på inkommnade slang och före tryckströmbrytaren, det kan ta en stund för poletten att ramla ner.
Tack för bra svar! Ja det är en dränkbar pump (en enda slang. 42mm PEM). Jag hörde nånstans att det inte funkar med backventil uppe vid hydroforen när det är så djupt hål, för att den långa vattenpelaren skapar så högt undertryck att backventilen strular. Men det låter som du har erfarenhet av att det funkar? Dock med 42mm PEM måste väl backventilen vara större än 1tum?J jonaserik skrev:Är det en dränkbar pump eller ejektor ( 2 slangar i hålet ) bara en dränkbar så sätter du en backventil på inkommande före hydrofon/hydropress , sen behöver du inte tänka på det mera, finns 1 tum ( 25 mm ) på varhusen, ska vara med metall i allt
Edit bättre att sätta backen direkt på inkommnade slang och före tryckströmbrytaren, det kan ta en stund för poletten att ramla ner.
Behöver inte vara större än 1 tum, vattnet ökar bara lite i fart i backen, vet du vilken nivå på ytan som är i hålet, med lite större uttag, det med vattenpelare är bara från ytan och upp och räknas inte på det totala borrdjupet eller där pumpen hänger.
Det är riktigt och givetvis kan inte undertrycket bli lägre än 0 ata likt i gamla kvicksilverbarometrar det sk Torricelliska tomrummet. Som jonaserik skriver är det avgörande höjden till ytan i brunnen så det kan ju vara betydligt mindre än djupet där pumpen hänger. Oavsett inte optimalt med backventilen där och djupbrunn, vid sugande pump är det mer vettigt men givetvis bättrar det även här och nackdelen kan bli tryckslag vid start.K Kung_Klas skrev:
Vattenspegeln ligger på ca 80m djup så vattenpelaren är då ca 80 x 42mm PEMJ jonaserik skrev:
Så det du skriver är att det borde funka med backventil uppe i markplan?GK100 skrev:
Det är riktigt och givetvis kan inte undertrycket bli lägre än 0 ata likt i gamla kvicksilverbarometrar det sk Torricelliska tomrummet. Som jonaserik skriver är det avgörande höjden till ytan i brunnen så det kan ju vara betydligt mindre än djupet där pumpen hänger. Oavsett inte optimalt med backventilen där och djupbrunn, vid sugande pump är det mer vettigt men givetvis bättrar det även här och nackdelen kan bli tryckslag vid start.
En häftig pump då för att få vattnet då och 8 bar för att få upp till huset + min 3 bar för tryck i kranarna, normalt på dom djupen används ejektorpumpar, men nu har du en. Så sätt dit en backventil före hydropressen , då fungerar allt med tryckströmbrytare och övrigt. Kostar inte många kronor och det kommer nog att hjälpa ,Biltema har en för bra pris 1 tum =25 mmK Kung_Klas skrev:
Tack. Blir att prova det alternativet. Inte mycket att förlora bara vinnaJ jonaserik skrev:En häftig pump då för att få vattnet då och 8 bar för att få upp till huset + min 3 bar för tryck i kranarna, normalt på dom djupen används ejektorpumpar, men nu har du en. Så sätt dit en backventil före hydropressen , då fungerar allt med tryckströmbrytare och övrigt. Kostar inte många kronor och det kommer nog att hjälpa ,Biltema har en för bra pris 1 tum =25 mm
Det fungerar ju så långt att du slipper start-stopp pga att det läcker ner mot pumpen men i övrigt är det ingen bra lösning. Men som sagt det gör inget att prova inget stort jobb. Hade du haft möjlighet att mjukstarta pumpen hade det varit vettigare.K Kung_Klas skrev:
Då så. Satte backventil uppe vid markytan i helgen. Det funkade fint rent pumptekniskt. Inga problem, pumpen jobbade som vanligt.
Men. Jag hade ju en manchett i hålet som stoppar ytvatten att tränga ner. Och den bygger på att pumpen har tryck när den står still. Så tyvärr kom nu ytvatten ner i dricksvattnet. Därmed är det bara att bita i sura äpplet och dra upp hela härligheten de 120metrarna...
Men. Jag hade ju en manchett i hålet som stoppar ytvatten att tränga ner. Och den bygger på att pumpen har tryck när den står still. Så tyvärr kom nu ytvatten ner i dricksvattnet. Därmed är det bara att bita i sura äpplet och dra upp hela härligheten de 120metrarna...
Klicka här för att svara
