Hej
Vi har ett 120m borrhål för dricksvattnet. Därnere hänger en Danfoss djuphålspump vars bottenventil har börjat läcka, så pumpen kör varannan minut.

30m ner sitter även en s.k manchett som förhindrar ytvatten att komma ner i brunnen.

Det är alltså väldigt meckigt att få upp pumpen för att laga bottenventilen.
Min fråga är därför om någon vet om en lösning där man kan sätta en backventil uppe vid marknivå?
Pumpen jobbar mot en hydropress och håller 2,5-4bars tryck på vattnet

Tack på förhand för tips!
 
Jag hade samma problem, enl. Den röris jag hade kontakt med skulle det inte vara problematiskt att sätta backventil ovan mark, samma princip som om man håller för öppningen på ett sugrör och lyfter det ur ett fullt glas. Bytte dock pump pga andra orsaker innan jag orkade åtgärda backventil
 
  • Gilla
Kung_Klas
  • Laddar…
K Kung_Klas skrev:
Vi har ett 120m borrhål för dricksvattnet. Därnere hänger en Danfoss djuphålspump vars bottenventil har börjat läcka, så pumpen kör varannan minut.
Är det en dränkbar pump eller ejektor ( 2 slangar i hålet ) bara en dränkbar så sätter du en backventil på inkommande före hydrofon/hydropress , sen behöver du inte tänka på det mera, finns 1 tum ( 25 mm ) på varhusen, ska vara med metall i allt

Edit bättre att sätta backen direkt på inkommnade slang och före tryckströmbrytaren, det kan ta en stund för poletten att ramla ner.
 
J jonaserik skrev:
Är det en dränkbar pump eller ejektor ( 2 slangar i hålet ) bara en dränkbar så sätter du en backventil på inkommande före hydrofon/hydropress , sen behöver du inte tänka på det mera, finns 1 tum ( 25 mm ) på varhusen, ska vara med metall i allt

Edit bättre att sätta backen direkt på inkommnade slang och före tryckströmbrytaren, det kan ta en stund för poletten att ramla ner.
Tack för bra svar! Ja det är en dränkbar pump (en enda slang. 42mm PEM). Jag hörde nånstans att det inte funkar med backventil uppe vid hydroforen när det är så djupt hål, för att den långa vattenpelaren skapar så högt undertryck att backventilen strular. Men det låter som du har erfarenhet av att det funkar? Dock med 42mm PEM måste väl backventilen vara större än 1tum?
 
Behöver inte vara större än 1 tum, vattnet ökar bara lite i fart i backen, vet du vilken nivå på ytan som är i hålet, med lite större uttag, det med vattenpelare är bara från ytan och upp och räknas inte på det totala borrdjupet eller där pumpen hänger.
 
  • Gilla
Bygggoran
  • Laddar…
K Kung_Klas skrev:
Jag hörde nånstans att det inte funkar med backventil uppe vid hydroforen när det är så djupt hål, för att den långa vattenpelaren skapar så högt undertryck att backventilen strular.
Det är riktigt och givetvis kan inte undertrycket bli lägre än 0 ata likt i gamla kvicksilverbarometrar det sk Torricelliska tomrummet. Som jonaserik skriver är det avgörande höjden till ytan i brunnen så det kan ju vara betydligt mindre än djupet där pumpen hänger. Oavsett inte optimalt med backventilen där och djupbrunn, vid sugande pump är det mer vettigt men givetvis bättrar det även här och nackdelen kan bli tryckslag vid start.
 
J jonaserik skrev:
Behöver inte vara större än 1 tum, vattnet ökar bara lite i fart i backen, vet du vilken nivå på ytan som är i hålet, med lite större uttag, det med vattenpelare är bara från ytan och upp och räknas inte på det totala borrdjupet eller där pumpen hänger.
Vattenspegeln ligger på ca 80m djup så vattenpelaren är då ca 80 x 42mm PEM
 
GK100 GK100 skrev:
Det är riktigt och givetvis kan inte undertrycket bli lägre än 0 ata likt i gamla kvicksilverbarometrar det sk Torricelliska tomrummet. Som jonaserik skriver är det avgörande höjden till ytan i brunnen så det kan ju vara betydligt mindre än djupet där pumpen hänger. Oavsett inte optimalt med backventilen där och djupbrunn, vid sugande pump är det mer vettigt men givetvis bättrar det även här och nackdelen kan bli tryckslag vid start.
Så det du skriver är att det borde funka med backventil uppe i markplan?
 
K Kung_Klas skrev:
Vattenspegeln ligger på ca 80m djup så vattenpelaren är då ca 80 x 42mm PEM
En häftig pump då för att få vattnet då och 8 bar för att få upp till huset + min 3 bar för tryck i kranarna, normalt på dom djupen används ejektorpumpar, men nu har du en. Så sätt dit en backventil före hydropressen , då fungerar allt med tryckströmbrytare och övrigt. Kostar inte många kronor och det kommer nog att hjälpa ,Biltema har en för bra pris 1 tum =25 mm
 
  • Gilla
Kung_Klas
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En häftig pump då för att få vattnet då och 8 bar för att få upp till huset + min 3 bar för tryck i kranarna, normalt på dom djupen används ejektorpumpar, men nu har du en. Så sätt dit en backventil före hydropressen , då fungerar allt med tryckströmbrytare och övrigt. Kostar inte många kronor och det kommer nog att hjälpa ,Biltema har en för bra pris 1 tum =25 mm
Tack. Blir att prova det alternativet. Inte mycket att förlora bara vinna
 
K Kung_Klas skrev:
Så det du skriver är att det borde funka med backventil uppe i markplan?
Det fungerar ju så långt att du slipper start-stopp pga att det läcker ner mot pumpen men i övrigt är det ingen bra lösning. Men som sagt det gör inget att prova inget stort jobb. Hade du haft möjlighet att mjukstarta pumpen hade det varit vettigare.
 
  • Gilla
Kung_Klas
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
men i övrigt är det ingen bra lösning./QUOTE]

Varför ingen bra lösning , det får du utveckla mera
 
På grund av risken för tryck-, vattenslag när pumpen startar vid den här lösningen. Men om TS inte upplever något direkt negativt så är det ju ok även om det i princip inte är vettigt.
 
  • Gilla
Kung_Klas
  • Laddar…
Det ska inte vara några problem alls
Har du 40 slang skulle jag välja en
32 backventil . Med lågt öppningstryck
Slag i systemet kan du få om du inte har luft
I hydroforen / tryckkärlet
Mvh
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Då så. Satte backventil uppe vid markytan i helgen. Det funkade fint rent pumptekniskt. Inga problem, pumpen jobbade som vanligt.

Men. Jag hade ju en manchett i hålet som stoppar ytvatten att tränga ner. Och den bygger på att pumpen har tryck när den står still. Så tyvärr kom nu ytvatten ner i dricksvattnet. Därmed är det bara att bita i sura äpplet och dra upp hela härligheten de 120metrarna...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.