Byggahus.se
Goddag alla glada.

jag har varit i färd med en mini renovering ett av badrummen, där vi slängde ut badkar, och skall installera dusch med duschväggar.
Frugan hittade begagnade duschväggar och dusch. Blandare, handdusch och takdusch.
Hon hämtade allt hos ett äldre par. Jätte trevliga och ordentliga, vi fick alla kvitton, beskrivningar och manualer. Med andra ord kändes det som dom var ärliga och att det inte var något fuffens.

idag monterade jag blandare och duschstång. Men när jag vrider på vattnet för att se så allt är okej, märker jag genast att något var tokigt.

Från blandaren går en slang upp till en ”T-koppling” där du har möjlighet att välja takdusch eller handdusch. Men där är en glipa av någon anledning och ur den strålar det vatten.

Det känns som att kopplingen lever rätt fritt där den sitter. Jag kan röra den lite uppåt och i sidled. Jag skickar med några bilder för att se om det gör någon klokare.

Läckan uppstår alltså mellan ”T-kopplingen” och röret som fortsätter uppåt.
 
  • Närbild på en kromad T-koppling med glipa som läcker vatten, del av nyinstallerad dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som pekar på en glipa vid en T-koppling på en kromad duschblandare, där läckage uppstår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närgränsad bild av en hand som pekar på en glipa vid en T-koppling på en kromad duschinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.