Hej
När vi ska ha varmvatten i badrummet, tex vid dusch, behöver vi spola ut en stor mängd vatten innan vattnet blivit varmt. Detta beror på avståndet mellan varmvattenberedaren och badrummen. Lite av ett i-landsproblem kanske, men känns slösaktigt. Som jag ser det finns det två infallsvinklar på detta.
1. Försöka reducera tiden till varmvattnet är tillgängligt, tex med en lokal varmvattenberedare
2. Försöka hitta på något finurligt sätt att ta tillvara det kalla varmvattnet till dess varmt vatten är framme, tex för bevattning i trädgård mm, spola i toaletten eller liknande.
Jag tänkte fråga er om goda idéer för lösning på #2. Jag lyckas inte hitta någon diskussion om just detta ämne. Det finns såklart förutsättningar att ta hänsyn till, men jag har varit lite inne på lite olika varianter som tex liten tank i badrummet dit man manuellt kan spola vatten, eller att man tex via tempgivare och ventiler automatiskt skulle kunna leda om vattnet, tex till regnvattentunna - men i ett forum som detta brukar det finnas gott om olika idéer eller insikter om varför man ska göra si eller så.
Så, därför hoppas jag på finurliga lösningar och idéer! Ett DIY-projekt avskräcker sällan
När vi ska ha varmvatten i badrummet, tex vid dusch, behöver vi spola ut en stor mängd vatten innan vattnet blivit varmt. Detta beror på avståndet mellan varmvattenberedaren och badrummen. Lite av ett i-landsproblem kanske, men känns slösaktigt. Som jag ser det finns det två infallsvinklar på detta.
1. Försöka reducera tiden till varmvattnet är tillgängligt, tex med en lokal varmvattenberedare
2. Försöka hitta på något finurligt sätt att ta tillvara det kalla varmvattnet till dess varmt vatten är framme, tex för bevattning i trädgård mm, spola i toaletten eller liknande.
Jag tänkte fråga er om goda idéer för lösning på #2. Jag lyckas inte hitta någon diskussion om just detta ämne. Det finns såklart förutsättningar att ta hänsyn till, men jag har varit lite inne på lite olika varianter som tex liten tank i badrummet dit man manuellt kan spola vatten, eller att man tex via tempgivare och ventiler automatiskt skulle kunna leda om vattnet, tex till regnvattentunna - men i ett forum som detta brukar det finnas gott om olika idéer eller insikter om varför man ska göra si eller så.
Så, därför hoppas jag på finurliga lösningar och idéer! Ett DIY-projekt avskräcker sällan
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Halloj!
Är det ett gammalt hus med grova varmvattenledningar? Man kan misstänka det.
Byt till klenare dimension på rörledningen för varmvatten.
Har du mätt upp hur många liter det är frågan om?
Vid nybyggda enfamiljshus har man varmvattencirkulation från beredaren till badrummet, just för att varmvattnet ska komma snabbt. Det cirkulerar alltså ständigt varmvatten, så en viss energiförlust fås, men accepteras av bekvämlighetsskäl. Det är ju inte så muntert om varmvatttnet först kommer efter det man har duschat färdigt.
Är det ett gammalt hus med grova varmvattenledningar? Man kan misstänka det.
Byt till klenare dimension på rörledningen för varmvatten.
Har du mätt upp hur många liter det är frågan om?
Vid nybyggda enfamiljshus har man varmvattencirkulation från beredaren till badrummet, just för att varmvattnet ska komma snabbt. Det cirkulerar alltså ständigt varmvatten, så en viss energiförlust fås, men accepteras av bekvämlighetsskäl. Det är ju inte så muntert om varmvatttnet först kommer efter det man har duschat färdigt.
Ska det blir mindre energiåtgång i enfamiljshus med vvc behöver man i princip tidsstyra den så att den bara är igång typ morgon och kväll. annars äter energiåtgången med förluster äts upp besparingen för uppvärmningen av det man behöver spola ut..
det är bara på vintern "boendet" har nytta värmeförlusten....
det är bara på vintern "boendet" har nytta värmeförlusten....
Hänger ju också väldigt mycket på hur pass bra isolerad ledningen är. Om den hypotetiskt sett är lika bra isolerad som VVB så blir det ju ingen extra förlust alls.R Rigor skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Kul idé! Här har du en trevägsventil som öppnar vid viss temperatur, som lägst 45 grader men det kan ju funka.
Kan koppla den kalla sidan till tronen och så blir rutinen att man pinkar och sen fort som attan på med varmvattnet i kranen så fyller toan på och blir färdig lagom till att varmvattnet är framme
https://www.lkarmatur.se/sv/lk-821-thermovar_66654462.aspx
Kan koppla den kalla sidan till tronen och så blir rutinen att man pinkar och sen fort som attan på med varmvattnet i kranen så fyller toan på och blir färdig lagom till att varmvattnet är framme
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.lkarmatur.se/sv/lk-821-thermovar_66654462.aspx
Allright! Tack. Visste inte att sådan fanns. Jag har varit inne på lite DIY med sensorer och ventiler, men denna känns ju mer stabil. Att koppla den till toaletten känns som en görbar lösning, även om man kanske får fundera lite på hur det ska fungera rent praktiskt. Ska kolla in ventilen och se vad jag kan komma på!Bernieberg skrev:
Jag var precis på väg att skriva att jag nog varit otydlig med min fråga. Jag är alltså inte på jakt efter ett sätt att korta ner tiden innan varmvattnet är tillgängligt. Jag vet att det går, men blir troligen en kostsam manöver. Därför är jag ute efter att se om det finns andra sätt att lösa slöseriet, dvs genom att försöka tillvarata det kalla varmvattnet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Tar en jäkla tid här också men jag spolar bara. Ser det mer som att det jag spolar ut motionerar avloppet så helt bortkastat är det ju inte. Att hålla inne på förbrukningen och minimera utspolat vatten kan ju ha sina sidor det också.
Ännu smidigare är ju att bara konstatera att man spillt lite vatten och låta livet gå vidareJanus82 skrev:
Visst är det mindre jobb. Men för min del så insåg jag att jag under 2 års tid aldrig hade tvättat händerna i varmvatten. Då var det givet att dra ett extra rör för VVC när vi ändå bytte allt tappvatten.Robert63 skrev:
Man måste väl ändå förutsätta att det håller samma isolering som för tappvarmvatten, och då ligger det på 8-10 watt per meter som ren förlust i cirkulerande vatten.C cpalm skrev:
Egentligen är detta ett rent I-landsproblem, egentligen behöver man inte så stora ledningar(=tömningstid innan det kommer varmt vatten) i ett normalt hus... Vad gör det att det tar nån minut mer att fylla upp badkaret ;-)
Ha en hink som du spolar det "kalla" vattnet i. Sen kan du antingen använda det till att manuellspola i toan eller vattna växterZ Zugarelli skrev:Allright! Tack. Visste inte att sådan fanns. Jag har varit inne på lite DIY med sensorer och ventiler, men denna känns ju mer stabil. Att koppla den till toaletten känns som en görbar lösning, även om man kanske får fundera lite på hur det ska fungera rent praktiskt. Ska kolla in ventilen och se vad jag kan komma på!
Jag var precis på väg att skriva att jag nog varit otydlig med min fråga. Jag är alltså inte på jakt efter ett sätt att korta ner tiden innan varmvattnet är tillgängligt. Jag vet att det går, men blir troligen en kostsam manöver. Därför är jag ute efter att se om det finns andra sätt att lösa slöseriet, dvs genom att försöka tillvarata det kalla varmvattnet.
Problemet som jag ser det är att du skulle behöva få in ventilen efter varmvattenkranen?Z Zugarelli skrev:
Jag tror du har en väldigt udda syn på problemet. De flesta (här i Sverige iallafall) ser nog värmeförlusten som det stora problemet, inte att det försvinner några liter vatten.
