Byggahus.se

Funderingar vid montering av vattenutkastare

1. F
    Medlem · 254 inlägg
    Jag har köpt en Gustavsbergs (Vatette) vattenutkastare men blev lite fundersam vid installationen.
    Jag tolkar beskrivningen som att inloppsrör och spindel ska kapas i samma längd och det fungerar säkerligen.
    Det jag funderar på är varför inte spindeln kapas lite kortare så inloppsröret bottnar i anslutningsvinkeln?
    Jag tycker röret går väldigt lite in i anslutningsvinkeln när jag följer instruktionerna.
    Jag är medveten om att jag överarbetar installationen när jag börjar ifrågasätta instruktionerna men jag blev fundersam över hur mycket ett rör behöver gå in i en klämringskoppling för att det fortfarande ska anses vara rätt.
    Hur mycket måste ett rör gå in i en klämringskoppling?
    https://www.gustavsberg.com/fileadm...ounting/633344_Utomhuskran_Print_GBG_1710.pdf
    https://www.gustavsberg.com/se/prod...huskran-med-nyckel-sjalvdranerande-30-400-mm/

2. A
    Medlem · 950 inlägg
    De behöver ju inte vara "lika" långa från början. Så om man då kapar lika mycket så blir det rätt

3. F
    Medlem · 254 inlägg
    Det blir säkert rätt men jag tycker inloppsröret går in väldigt lite i anslutningsvinkeln jag tycker längden borde vara anpassad så inloppsröret bottnar i anslutningsvinkeln istället för att endast räcka in 6mm millimeter anslutningsvinkeln (14mm är tills den bottnar).
    Jag tänker att jag kanske borde kapa lite extra på spindeln men det kanske är fel?
    Jag undrar hur ni rörmokare brukar göra som om det är ok med så lite som går in i anslutningsvinkeln, kanske ni gängar ut kranen lite för att få på den lite till och för att spindeln ska täta bättre?.
    Jag har 2st lika vattenutkastare och båda har lika lite som går in i anslutningsvinkeln.

Redigerat 15 maj 2020 12:55
  4. Krilleman
    Plumber · 12 836 inlägg
    Varför monterar du inte vinkeln i botten?

5. F
    Medlem · 254 inlägg
    När jag kapar enligt instruktionen så tar spindeln emot innan inloppsröret bottnat i anslutningsvinkeln.
    Om jag skruvar ut kranen max så bottnar röret precis i anslutningsvinkeln.
    Jag menar det tjocka röret på utkastaren som spindeln ligger i.

Redigerat 15 maj 2020 16:44
  6. F
    Medlem · 254 inlägg
    Är det meningen att man ska öppna kranen fullt när anslutningsvinkeln ska monteras?

7. L
    Medlem · 3 308 inlägg
    En vattenutkastare är inte bara en kran det är också en backventil som alltid är stängd när där inte är ett flöde !
    Anledningen är att om en Trädgårdsslang är trycksak och vattnet i ”gatan” mister sitt tryck får inte vattnet tränga baklänges ut i det kommunala nätet. Därför Är det noga med kaplängder av sträng och rör. Följ instruktionen.

8. F
    Medlem · 254 inlägg
    Har egen brunn och avlopp.
    Så då ska jag skruva dit det och låta röret bara gå in 6mm i anslutningsvinkeln?
    Jag hade en fundering om kranen skulle öppnas lite för att vara säker på att kranen stänger ordentligt men det behövs tydligen inte, kranen ska vara helt stäng under installationen.
    Jag är ganska vilsen angående detta.

9. L
    Medlem · 3 308 inlägg
    Den skall monteras i botten, annars får man inte effekten att trycker i slangen släpper samt att vattnet i röret skall varje gång tömmas så inte kranen fryser sönder på vintern.
    Det sitter en ventil i vardera ändan av av utkastaren, när kranen är stängd så är den yttre öppen.

10. D
    Medlem · 237 inlägg
    Monteringsanvisningen visar tydligt att man ska kapa lika mycket på båda delarna, inte att de ska vara lika långa efter kapning.

• Laddar…
  11. F
    Medlem · 254 inlägg
    Jag har kapat bort exakt lika mycket på båda rören (skiljer 0,2mm mellan de två avkapade delarna).

12. Bästa svaret

D
    Medlem · 971 inlägg
    Jag är ganska säker på att du ska öppna kranen max så att kopplingen kan bottna, sen dra åt kopplingen.

• Laddar…
  13. Krilleman
    Plumber · 12 836 inlägg
    Utkastaren ska aldrig vara i stängt läge när man monterar den. Fullt öppen är det som gäller vid montage.

Och anslutningsvinkeln ska alltid vara i botten vid montage. Jag förstår fortfarande inte hur du kan få den att endast sticka in 6mm.

• Laddar…
  14. F
    Medlem · 254 inlägg
    Det är troligtvis för att kranen är stängd och då sticker spindeln ut utanför röret vilket hindrar röret från att bottna i anslutningsvinkeln, spindeln sticker ut ca 7-8mm utanför röret (när jag trycker ihop fjädern) när kranen är stängd.
    Det framgick inte i monteringsanvisningen om kranen skulle vara öppen eller stängd, om kranen är fullt öppen så går röret fullt in i botten av anslutningsvinkeln.
    Det var att röret inte bottnade i anslutningsvinkeln som är orsaken till att jag startade tråden, jag misstänkte att något var fel och tydligen ska kranen vara fullt öppen.

15. Krilleman
    Plumber · 12 836 inlägg
    (y)

• Laddar…