Byggahus.se

Hur får jag vatten i PEM slangen som går till brunn??.

1. K
    Medlem Nivå 3
    Det verkar vara uppförsbacke i slangen vägen till brunn i från källaren där pumpen ska stå.
    Hur får jag i vatten i systemet så pumpen kan suga?

Verkar inte som det går att hälla i från källaren. Jag häller i från högsta punkten men på vägen till brunnen så är det uppförsbacke och sedan ner igen till brunnen...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200514_113809.jpg

2. C
    Medlem · Nivå 7
    Fyll pumphuset på pumpen.
    Starta pumpen så suger den vacuum och suger vattnet till pumpen.
    Om det är väldigt lång slang kan du behöva bryta och göra mellanfyllning på pumphuset så att den inte går varm.

• Laddar…
  3. K
    Medlem Nivå 3
    Ska jag låta vattnet rinna ur trädgårdslangen eller ska jag sätta dit nå avstängning så det är stopp? ( när jag jag pumpar)

4. C
    Medlem · Nivå 7
    Låt det rinna ut, men ha gärna en ventil/kran ut från pumpen som du kan smygöppna med (du vill inte att pumpen skjuter ut allt vatten i pumphuset innan du börjat suga vacum)

5. T
    Medlem · Nivå 12
    En sugledning ska helst dras så den är ständigt stigande fram till pump. Annars kan man få problem.

6. K
    Medlem Nivå 3
    Ok.
    Kan en lösning vara att sätt dit en T-koppling på PEM slangen i brunnen?

Så jag kan fylla på från andra hållet och sedan plugga igen när det är fullt.

7. T
    Medlem · Nivå 12
    Problemet uppstår även vid drift. Du får en luftficka.
    Pumpen har en stor betydelse hur stort problemet blir. Vissa pumpar klarar lite gaser andra ger upp direkt.
    Om du har en bottenventil testa att prima med trädgårdslang så du lyckas fylla hela sugledningen med vatten. Och testa att pumpa.

8. K
    Medlem Nivå 3
    Hur blir det en luftficka i drift om systemet är slutet?

Ja. Jag har bottenventil

Vad menar du med prima med trädgårdslang?

Tack för svar.

9. T
    Medlem · Nivå 11
    Brukar köra upp vatten i vår genom att hälla vatten in i pumphuset, ibland har jag luftningen öppen tills de kommer vatten (men då blir man lätt blöt). Har inget problem med att pumpen tappar vattnet under sommaren även om pumpen står högre.

10. T
    Medlem · Nivå 12
    Är inget slutet system. Ändarna är öppna.
    Du har alltid gaser i ett öppet system. En impeller separerar gaser beroende på flöden etc etc etc. Nu ska jag inte gå in på fluidmekanik.
    Men en sugledning ska alltid vara ständigt stigande.

11. K
    Medlem Nivå 3
    Ok. Det låter ju inge roligt om det kan uppstå problem under drift heller. Jag gissar att det är större risk om inte systemet använd kontinuerligt? Tänker på att det faktiskt är en sommarstuga.

Ok. Jag pratade med min grävare som hjälpt mig med detta jobb. Han säger att det inte spelar någon roll om det lutar eller ej. Hur kan alla jag talat med inte nämnt detta?? Skitkasst ju om jag lär gräva upp igen. Speciellt för egen bekostnad. Så då tänker jag så här, du som verkar veta vad du talar om, var kan jag hitta den här informationen hur en korrekt anläggning görs? AMA ?
    Du får jätte gärna hänvisa till något konkret material :thinking: så jag har något att påvisa att läggningen inte är hållbar/felaktig till min grävare.

Förövrigt så har min grävare talat med sin rörmokare om att det går att få in vatten genom att pumpa in vatten med en annan pump in genom ventilen på min pump. Vad tror du om det? Kanske det du mena med prima?

Tack för svar!

12. T
    Medlem · Nivå 12
  13. K
    Medlem Nivå 3
    Tack!

Ok. Just nu har jag en pump för 700 kr från Jula.

Vad snackar vi för pris på pump som det skulle kunna funka med?

Tänker på att de kanske är billigare att gräva om det på en gång.
    För "senare" finns inte på kartan riktigt när det ska anläggas ute plats m.m. där slangen ligger.

Vet inte om jag kan riskera att upptäcka om ett halvår att det inte funkar...

14. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Det funkar bra bara du får igång det dvs som nämndes tidigare fyller det du kan vid pumpen och håller nästan strypt på utloppet och upprepar till dess du fått ledningen fylld. Ett villkor för att det ska vara vettigt är att du inte ligger nära max i höjdskillnad för vad man kan klara med sugpump dvs praktiskt runt 7-8 m från vattenytan till pumpens nivå eller i ditt fall då toppen för ledningsdragningen.

15. K
    Medlem Nivå 3

Höjdskillnaden är max 4 m. Så det är lugnt.

Ledningen kanske är 30 m lång. Och jag minns och har även bild på när vi lag slangen att den höjs med detsamma från källaren(där pumpen står) med kanske 20 cm, sedan relativt plant till brunnen till en 90 graders vinkel nedåt.