Någon som vet om det finns förhöjningar att införskaffa till avloppsbrunnar utomhus? Har en brunn som är ca 15 cm under marknivån och vill gärna lyfta upp denna så man kommer åt den på enkelt utifall det skulle bli nåt knas med avloppet. Diametern på locket är ca 47 cm.
Se bifogad bild.
Tacksam för all hjälp. d^_^b

• Brunnen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
antingen pratar med några väg/mark arbetare om du kan en förhöjning mot fika eller annat
fråga hos din lokala bygghandel var du få tag i sådana.
annars är firman dahl ett tips

hej om öppnar locket så har du en kan ser du det är samma kant som man skarvar i hop flera stycken med alltså kan du ta bort locket ställa på en ring till eller om du klarar att kapa den med stenskiva ,ett förslag

annars är firman dahl ett tips
Ska skicka ett mail till dem o kolla.

ställa på en ring till
Ja precis, men det gäller o hitta exakt samma produkt!

Tack för era svar, få se vad Dahl har att erbjuda.

Jag ställde bara på ett likadant rör på våran som jag knackade av på lämplig höjd, köpte röret på en vanlig bygghandel, det passade inte ens perfekt men det spelar knappast nån roll.

har du några gamla marksten eller nåt?. ta bort betäckningen lägg markstenen i "ring# så tajt som möjligt ett par varv(beroende på tjocklek), o släng på lite betong i springorna o sätt dit locket, klart...

Jag ställde bara på ett likadant rör på våran som jag knackade av på lämplig höjd, köpte röret på en vanlig bygghandel, det passade inte ens perfekt men det spelar knappast nån roll.
Vilken bygghandel? Har kollat på K-rauta men inte hittat nåt.

har du några gamla marksten eller nåt?. ta bort betäckningen lägg markstenen i "ring# så tajt som möjligt ett par varv(beroende på tjocklek), o släng på lite betong i springorna o sätt dit locket, klart...
Jo jag har en hög med marksten liggandes och jag har funderat på om man skulle kladda ihop nån egen lösning....men det känns bäst om man hittar ett betongrör. Har varit inne på o gjuta till en ring själv också men tummen har fastnat ordentligt =)

du gör som du vill det finns ringar i alla möjliga storleka, tror det finns 7,or. 7+7
men som sagt har själv använt marksten o+betong flera ggr det e satans mycke smidigare, är man orolig att det spricker kan man ju lägga duksträng...

Kommunen har oftast ett förråd där traktens markentreprenörer kan köpa allt som hör till vägar och brunnar. Kolla med kommunen om de har och om du får handla där. Kanske en ring mot fikabröd.

Tänkte bara avrapportera vad det blev för lösning på mitt dilemma.
Införskaffade våtrumsskiva som man kan skära till för att få till en svängd form, denna fixerades på insidan på röret och utanpå en likadan. Sen var det bara att ösa ner betong mellan skivorna. Blev väl inte den bästa gjutningen jag gjort men fyller sitt syfte d^_^b

• 2010-07-12 152.jpg
    Skapa konto
  • 2010-07-12 155.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Kronprinsen och 4 till
  • Laddar…
Tack för bra tips! Vi hade samma utmaning och behövde höja ringen med 30cm. Fyra överblivna board, fyra säckar betong och armering. Voilà!
Byggprojekt där en betongring höjts med hjälp av board, armering och betong, omgiven av grönska och stenar.
Skapa konto
Betongring som höjts med träbrädor och armering i förberedelse för gjutning.
Skapa konto
Betongring höjd med 30cm i en grävd grop med byggmaterial omkring som armering och överblivna brädor.
Skapa konto
Vy ovanifrån av en nyligen höjd betongring i marken, med en spegling av träd i vattenansamlingen inne i ringen.
Skapa konto

• Gilla
PeterBG och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.