Planerar att dra vintervatten ifrån borrad brunn till stugan. Kortaste vägen är över en vik så ungefär 100 meter slang kommer att ligga under vattnet.
Frågor jag har
Hur djupt under vattenytan bör slangen ligga stugan ligger i höjd med Vättern ?
Kan man lägga utan att begära tillstånd då den dras genom eget och grannens vatten och han har gett mig ok?
Finns det någon som har erfarenhet om detta ?
Slang sänken finns på nätet men är väldigt dyra och hur tätt bör dessa ligga ?
Berätta gärna hur ni gjorde ned grävning och om ni hade några problem med detta.
Peter
 
P Peterkarlström skrev:
Planerar att dra vintervatten ifrån borrad brunn till stugan. Kortaste vägen är över en vik så ungefär 100 meter slang kommer att ligga under vattnet.
Frågor jag har
Hur djupt under vattenytan bör slangen ligga stugan ligger i höjd med Vättern ?
Kan man lägga utan att begära tillstånd då den dras genom eget och grannens vatten och han har gett mig ok?
Finns det någon som har erfarenhet om detta ?
Slang sänken finns på nätet men är väldigt dyra och hur tätt bör dessa ligga ?
Berätta gärna hur ni gjorde ned grävning och om ni hade några problem med detta.
Peter
Finns det risk att det bottenfryser? Då måste slangen ligga nergrävd i vattnet, annars kan den ligga på botten. Jag skulle säga att den behöver ligga på frostfritt djup, 1,5m hos er? Oavsett måste den ligga på frostfritt i marken och ut så pass långt i sjön som det kan bottenfrysa.

Det du ska göra kräver att du söker tillstånd för vattenverksamhet hos länsstyrelsen. Hur ser bottenförhållanden ut? Sten? Sediment? Sand? Det kanske inte är lämpligt att lägga slangen på botten.

När vi lägger sjöledningar på jobbet viktar vi dem till 60% av deplacementet. Nu har jag inte koll på vad de kostar men kolla med http://www.sjovikt.se/produkter.shtml
 
Tack för din input.
Botten är sediment och sand/lera.
Har nu även kontaktat länstyrelsen.
Ditt inlägg hjälpte mig mycket.
 
Jag har hjälpt till att lägga slang för sjövärme till värmepump. Fastighetsägaren hade gjutit betongtyngder i 110mm korrugerad dränslang, ca 50cm långa som vi fäste vid slangen med kraftiga buntband på jämna mellanrum. Funkar bra än i dag och det är nog 15 år sen nu.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.