20 209 läst ·
19 svar
20k läst
19 svar
Får inte upp trycket i hydroforen / inget vatten i kranen, pumpen går hela tiden
Detta tyder på att det är det elproblem, troligen en trasig huvudsäkring eller glappkontakt (dåligt spänd skruvplinten). Får du 180V i bland så tyder det på glappkontakt som ibland bränner fast och pumpen får 400V och startar då och under drift bränner av kontaktytan så nästa gång har du bara 2 faser. Pumpen kan starta på 2 faser men riktningen är 50/50% och den är svag och orkar inte mycket.M Måke skrev:Inte meckat med elen men ena fasen slutade ge fullt i natt (ger bara 180 v), och ingen fas vid elskåpet vid vägen är dåliga (jävla massa problem). Dock funkade det att få upp tryck imorse, men sen när jag stängde av huvudräkningen och drog igång den igen, så går bara pumpen men utan att ge vatten. Kan det på något sätt fått pumpen att gå åt fel håll???
Va som sagt mycket partiklar i vattnet tidigare i helgen när jag stängt av och sedan satt på pumpen igen.
Du har tydligen ett mätinstrument, så börja och mät i sista stället på kabel till pumpen.
Ok, men pumpen fyllde på förut på endast två faser, tror det är en tvåfaspump (kan det vara det, är som sagt inte på plats nu för att se). Då var dock hydroforen mer fylld med vatten och luft. Sen höll tydligen barnen på och tömde vattenslangen på vatten (och säkert luft från hydroforen) när jag Höll på med elen och hade allt avstängt, till trycket endast var nere på 1,2 bar. Högre än det går den nu inte.L Leif i Skåne skrev:Detta tyder på att det är det elproblem, troligen en trasig huvudsäkring eller glappkontakt (dåligt spänd skruvplinten). Får du 180V i bland så tyder det på glappkontakt som ibland bränner fast och pumpen får 400V och startar då och under drift bränner av kontaktytan så nästa gång har du bara 2 faser. Pumpen kan starta på 2 faser men riktningen är 50/50% och den är svag och orkar inte mycket.
Du har tydligen ett mätinstrument, så börja och mät i sista stället på kabel till pumpen.
Det var som du trodde. Fyllde på med vatten i oumpen, och den började suga från hålet. Tack så mycket!K knipo skrev:Jag blir osäker på hur du menar.
Har du ett borrhål med jetpump?
Eller har du en grävd brunn?
I borrhålet skall du inte fylla på något vatten, där förutsätter jag att det finns vatten. Annars har du andra problem.
Det du skall göra är att fylla pumpen och slangen från pumpen som går ned i brunnen med vatten.
Du fyller vatten i hålet som är högst upp på pumpen. Det är en bult som jag gissar är storlek 13. Om du tittar i länken nedan så är det nr 9296 du skall skruva av.
I det hålet fyller du i vatten tills det är fullt.
[länk]
Klicka här för att svara