Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Sedimentering i borrad brunn?

1. Niqq
    Medlem · 2 inlägg

Niqq

Medlem
    Jag har ett fritidshus på en skärgårdsö utanför Stockholm. Där finns en gammal borrad brunn, fram till nu med en gårdspump (Leijon). Jag skall dra in vatten i huset. Idag lodade jag brunnsdjupet, och till min förvåning stannade lodet på bara 15 m. Vattnet har en gulaktig ton, och i varje hink vi pumpar får vi en fällning, lite bruna flagor i botten som jag tänkt är järn. När jag köpte huset för några år sedan hade säljarna gjort ett vattenprov som inte gav någon anmärkning.

Jag finner det märkligt att man skulle borra en brunn till bara 15 m. Jag undrar om brunnen under ett antal decennier har satt igen av fällningen, som sedimenterat på botten.

Till saken hör att detta är i ytterskärgården, där vi är långt ifrån såväl elnät som de flesta brunnsfirmor. Alla entreprenader blir alltså ganska komplicerade. Har annars läst att man kan spola ur smuts ur en borrad brunn, men det kräver förstås tillgång till såväl el, vatten och maskiner som är komplicerade att få till här.

Vad säger expertisen om detta?
    /Niclas

2. T
    Självbyggare · Västra Götaland · 426 inlägg

tgr_se

Självbyggare
    Borrar man för djupt speciellt nära hav är risken stor att man hittar saltvatten och därigenom förstör de sötvattenlager som finns.

3. Niqq
    Medlem · 2 inlägg

Niqq

Medlem
    Vi har ingen saltvatteninträngning. Brunnar i närliggande fastigheter är borrade senare och typiskt borrade till 40-50 meters djup.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.