Jag använde röda till alla 110 or samt gråa till alla 75 or under min platta. Detta av den enkla anledningen att det var vad jag fick när jag ville ha rör för ändamålet. Det kan tilläggas att 75 orna är marktrycksklassade.
Y-grenarna från 110 till 75 var gråa.

Y-grenarna från 110 till 75 var gråa.

Det finns olika kvaliteter av (grå) avloppsrör, de klassas enligt en Europanorm EN 1451.
EN 1451 B får inte gjutas in och är endast godkända för utanpåliggande montage, de är tunnväggiga.
EN 1451 BD är tjockväggiga och får gjutas in samt även användas under mark, dock endast inom tomtgränsen.
Senast när jag har varit på jakt (ca 2 veckor sedan) efter gråa rör har jag upptäckt att:
Ahlsell har rör som är klassade enligt EN 1451 BD
Silvan har rör som är klassade enligt EN 1451 B
Just så ja.devnull skrev:Det finns olika kvaliteter av (grå) avloppsrör, de klassas enligt en Europanorm EN 1451.
EN 1451 B får inte gjutas in och är endast godkända för utanpåliggande montage, de är tunnväggiga.
EN 1451 BD är tjockväggiga och får gjutas in samt även användas under mark, dock endast inom tomtgränsen.
Senast när jag har varit på jakt (ca 2 veckor sedan) efter gråa rör har jag upptäckt att:
Ahlsell har rör som är klassade enligt EN 1451 BD
Silvan har rör som är klassade enligt EN 1451 B
Silvan säljer rör från Pipelife. Vissa av dessa är B andra är BD, det verkar bero på vilken dimension. De flesta jag hittade vad dock BD?
Bauhaus rör däremot (någon märke som börjar på M) var iprincip alltihop bara B.
En del av mitt avlopp var bytt och nu när jag hackade upp hade man använt sig av röda rör och gråa skarvar av någon anledning. Och från brunnen som dom satt in vid oljetanken hade dom dragit en PEM slang. Var väl jobbigt att gräva ;D
Alltså om jag förstår diskussionen rätt så jag som skall dra 110 rör där vatten från WC, ett badkar och tvåhandfat skall mynna ut i går det alldels utmärkt att dra i "röda" Rör. Kommer ju inte i närheten av några 90 grader. Samt det finns inga direkta byggregler som stoppar det så att det blir anmärkningar den dagen man skall sälja huset.
Ja.Linnex skrev:Alltså om jag förstår diskussionen rätt så jag som skall dra 110 rör där vatten från WC, ett badkar och tvåhandfat skall mynna ut i går det alldels utmärkt att dra i "röda" Rör. Kommer ju inte i närheten av några 90 grader. Samt det finns inga direkta byggregler som stoppar det så att det blir anmärkningar den dagen man skall sälja huset.
Ett sätt till att säga ungefär samma sak:D devnull skrev:
https://www.gelia.se/globalassets/gelia_sv/dokument/broschyr_info_gelia_pdf/rorlathund_1005.pdf
Är det ok att använda Bauhaus gråa HT-rör (ej godkända för ingjutning) i en genomföring från trossbotten, genom en makadambädd, genom ett hål i betonghålsten och ut 50cm utanför huset, och sedan ansluta med röda markavloppsrör vidare? Ingen belastning på de 50cm utanför huset då det är en gräsmatta där högst en människas belastning kommer finnas. Oavsett om PP eller PVC så är det väl endast belastningen som kan vara problemet?
Klicka här för att svara