2 332 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Koppla på 33 mm stålrör
Jag ska dra om lite värmeledningar i källaren och rörmokaren verkar ha använt alla rörtyper och dimensioner som fanns att tillgå vid renoveringen 1970 (nåt rör kan ev. vara original från 1926). På värmekretsen har jag ett något rostigt stålrör på ca 33 mm som jag behöver sätta en koppling på för att gå vidare med PEX. Kommer det fungera med en plastklämring från t.ex. VSH? Enligt deras toleranser funkar den bara ned till 33,2 mm. (Vatettes variant har jag inte hittat någon spec på).
Hur gör förresten proffsen vid liknande problem? (löder, gängar?) Det är ju ofta ont om plats där man vill sätta kopplingarna.
(ska dra PEX infällt i bjälklaget i samband med badrumsbygge för att slippa ha rören synliga i taket och har då behöv av övergångskopplingar)
Hur gör förresten proffsen vid liknande problem? (löder, gängar?) Det är ju ofta ont om plats där man vill sätta kopplingarna.
(ska dra PEX infällt i bjälklaget i samband med badrumsbygge för att slippa ha rören synliga i taket och har då behöv av övergångskopplingar)
Är det gamla stålrör? 34mm, 25R?S Självlärd skrev:Jag ska dra om lite värmeledningar i källaren och rörmokaren verkar ha använt alla rörtyper och dimensioner som fanns att tillgå vid renoveringen 1970 (nåt rör kan ev. vara original från 1926). På värmekretsen har jag ett något rostigt stålrör på ca 33 mm som jag behöver sätta en koppling på för att gå vidare med PEX. Kommer det fungera med en plastklämring från t.ex. VSH? Enligt deras toleranser funkar den bara ned till 33,2 mm. (Vatettes variant har jag inte hittat någon spec på).
Om du inte har gängor eller kan gänga röret så kan du använda MMA:s stålrörskoppling.
Nej, jag har även gröna 34-rör men just detta är ungefär 33,1 mm. Tror du MMA:s koppling funkar även på ett 33-rör?
(har för övrigt även 21 mm-kopparrör till tappvattnet i delar av anläggningen vilket tydligen är en väldigt ovanlig dimension vad jag läst mig till)
(har för övrigt även 21 mm-kopparrör till tappvattnet i delar av anläggningen vilket tydligen är en väldigt ovanlig dimension vad jag läst mig till)
Gränsfall, men kan funka.S Självlärd skrev:
Tack för bra input! Jag hittade spec från MMA och nedre gräns för stålkopplingen är 33,3 mm. Jag testar med den blåa klämringen i plast istället. Röret är så gammalt att diametern verkar variera lite, är värt ett försök åtminstone!surris skrev:
https://www.mma.se/wp-content/uploads/2015/03/Stalrorskoppling-rev.5-1.pdf
Klicka här för att svara