14 475 läst · 19 svar
14k läst
19 svar
Får inte upp trycket i hydroforen / inget vatten i kranen, pumpen går hela tiden
Hej!
Jag har problem med min hydrofor/brunn.
Får inte upp trycket i hydroforen / inget vatten i kranen, pumpen går hela tiden.
Tömde tidigare i helgen 2/3 av hydroforen och fyllde sedan på med tryckluft till 4 bar. När jag sedan satte på vattnet var det först brunt/rött och små partiklar syntes i vattnet (satte igen silen till kökskran. Blev dock bra sedan.
Nu går dock pumpen hela tiden och trycket kommer inte över 1 bar. Kan pumpen vara igensatt, eller har brunnen sinat månne? Kommer inget vatten alls i kranarna inne.
Jag har problem med min hydrofor/brunn.
Får inte upp trycket i hydroforen / inget vatten i kranen, pumpen går hela tiden.
Tömde tidigare i helgen 2/3 av hydroforen och fyllde sedan på med tryckluft till 4 bar. När jag sedan satte på vattnet var det först brunt/rött och små partiklar syntes i vattnet (satte igen silen till kökskran. Blev dock bra sedan.
Nu går dock pumpen hela tiden och trycket kommer inte över 1 bar. Kan pumpen vara igensatt, eller har brunnen sinat månne? Kommer inget vatten alls i kranarna inne.
Jag har haft samma problem som du, att pumpen går men knappt något vatten.
I mitt fall var det pem-slangen som nästan var av i kopplingen på pumpen.
Så pumpen sög vatten, men det mesta rann ut i borran igen.
Det var bara att dra upp pumpen o byta koppling.
I mitt fall var det pem-slangen som nästan var av i kopplingen på pumpen.
Så pumpen sög vatten, men det mesta rann ut i borran igen.
Det var bara att dra upp pumpen o byta koppling.
Ok, fattar. Nej här läcker det inte ut något i pumphuset alls. Känns nästan som pumpen satt igen sig då eller? Eller att vattnet sinat, är ju jäkligt varmt nu. Dock är det en borrad brunn, dock vet jag inte hur djup den är.
Troligen har du för låg nivå i brunnen så pumpen suger luft.
Dom flesta pumpar skall ha en skvätt vatten för att fungera (jetpumpar) vissa måste ha vatten hela vägen från bottenventilen hela sugslangen till pumphuset ( ring pump och ejektorpump)
Edit:
Såg nu att du har borra, har du dränkbar pump eller en ejektorpump I pumprummet?
Dom flesta pumpar skall ha en skvätt vatten för att fungera (jetpumpar) vissa måste ha vatten hela vägen från bottenventilen hela sugslangen till pumphuset ( ring pump och ejektorpump)
Edit:
Såg nu att du har borra, har du dränkbar pump eller en ejektorpump I pumprummet?
Jag fick vatten i kranen, men det tog en hiskelig tid att fylla hydroforen. Att vattna gick inte för då tömdes hydroforen snabbare än den fylldes.
Kom på en sak till.
Efter jag bytt koppling så blev det givetvis bättre. Men efter en tid så började det ta lång tid att fylla igen. Trodde först att jag kanske inte fått på slangen ordentligt. Men när jag skulle ta upp pumpen såg jag att jag hängt slangen för tvärt så att den hade ett veck. Det gjorde att vattnet inte kunde flöda fritt. Så jag hängde bara om så slangen så var det bra igen.
Kom på en sak till.
Efter jag bytt koppling så blev det givetvis bättre. Men efter en tid så började det ta lång tid att fylla igen. Trodde först att jag kanske inte fått på slangen ordentligt. Men när jag skulle ta upp pumpen såg jag att jag hängt slangen för tvärt så att den hade ett veck. Det gjorde att vattnet inte kunde flöda fritt. Så jag hängde bara om så slangen så var det bra igen.
Går pumpen på rätt håll? Meckat med elen ?
Du har en jetpump?M Måke skrev:
Ok. Jag har en borra med pumpen i borrhålet.
Då kan det absolut vara så att du har luft i systemet.
Du får fylla på vatten i pumpen tills luften är borta.
Det kan vara drygt, men det går till slut.
Inte meckat med elen men ena fasen slutade ge fullt i natt (ger bara 180 v), och ingen fas vid elskåpet vid vägen är dåliga (jävla massa problem). Dock funkade det att få upp tryck imorse, men sen när jag stängde av huvudräkningen och drog igång den igen, så går bara pumpen men utan att ge vatten. Kan det på något sätt fått pumpen att gå åt fel håll???L Leif i Skåne skrev:
Va som sagt mycket partiklar i vattnet tidigare i helgen när jag stängt av och sedan satt på pumpen igen.
Hur gör man det utan vatten? om den har sinat, hur lång tid brukar det ta innan den fylls igen? Är på landet så ingen ko på isen att behöva vänta några veckor.K knipo skrev:
I förra huset hade vi jetpump och det var tyvärr inte ovanligt att pumpen gick torr av olika orsaker. I början var det meckigt eftersom att om pumpen gick torr fanns det inget vatten att fylla den med såklart.M Måke skrev:
Efter några gånger så hade jag alltid två dunkar ståendes i källaren så att jag kunde fylla pumpen när den gick torr.
Hur lång tid det tar beror på hur lång slang det är till brunnen. För mig tog det nog en halvtimme minst i alla fall. Skriva av locket, fylla på vatten, skruva på locket, starta pumpen o bygga upp tryck, stänga av pumpen, skruva av locket, fylla på vatten osv tills det inte fanns mer luft kvar.
Jag blir osäker på hur du menar.
Har du ett borrhål med jetpump?
Eller har du en grävd brunn?
I borrhålet skall du inte fylla på något vatten, där förutsätter jag att det finns vatten. Annars har du andra problem.
Det du skall göra är att fylla pumpen och slangen från pumpen som går ned i brunnen med vatten.
Du fyller vatten i hålet som är högst upp på pumpen. Det är en bult som jag gissar är storlek 13. Om du tittar i länken nedan så är det nr 9296 du skall skruva av.
I det hålet fyller du i vatten tills det är fullt.
https://www.rinkabyror.se/images/upload/uploads/A4-Jetpump.pdf
Har du ett borrhål med jetpump?
Eller har du en grävd brunn?
I borrhålet skall du inte fylla på något vatten, där förutsätter jag att det finns vatten. Annars har du andra problem.
Det du skall göra är att fylla pumpen och slangen från pumpen som går ned i brunnen med vatten.
Du fyller vatten i hålet som är högst upp på pumpen. Det är en bult som jag gissar är storlek 13. Om du tittar i länken nedan så är det nr 9296 du skall skruva av.
I det hålet fyller du i vatten tills det är fullt.
https://www.rinkabyror.se/images/upload/uploads/A4-Jetpump.pdf