Hej, jag bifogar en bild på min brunn. Som tros vara djupborrad enligt grannar. Finns ej dokumentation om den.
Men ska den se ut såhär?
Blir inte klok över något!

Det går ett rör i mitten. Och vatten står ända upp till dess kant.

Men ska det egentligen inte finnas vatten alls där? Läser om yt vatten som trängt in..
Har googlat och förstår inget
 
  • Översiktsbild av en brunn med vatten upp till kanten och ett rör som sticker upp från mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du kollat på SGU:s kartor över brunnar? [länk]
Nej? Får gå in där då. Lab ju hoppas det står något. Tack
 
Lite svårt at se på bilden, men det svarta som går in i sidan ser ut som en elkabel, och då har du förmodligen en pump i botten, röret i mitten skulle då kunna vara adaptern som leder in vattnet i huset. Är det en brunn som inte används längre? är det kommunalt vatten nu? Kan man se var det svarta ta vägen i andra ändan?
 
  • Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
Hur stort är röret du fotograferat i?
 
P Plutus skrev:
Lite svårt at se på bilden, men det svarta som går in i sidan ser ut som en elkabel, och då har du förmodligen en pump i botten, röret i mitten skulle då kunna vara adaptern som leder in vattnet i huset. Är det en brunn som inte används längre? är det kommunalt vatten nu? Kan man se var det svarta ta vägen i andra ändan?
Jag tycker inte att jag ser en pump. Får kolla noggrannare igen. Jag tänkte om det är till min hydrofor kanske den slangen går? (jag har ju ingen aning)
Brunnen används. Har ej kommunalt vatten.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Hur stort är röret du fotograferat i?
Röret? Cementringen?
 
L Lilla Husägaren skrev:
Röret? Cementringen?
Hålet ner som syns i bilden.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Hålet ner som syns i bilden.
Menar du diametern på brunnen? Eller djupet ner till vattnet?
 
L Lilla Husägaren skrev:
Menar du diametern på brunnen? Eller djupet ner till vattnet?
Diametern på bunnen?
 
Om brunnen används så har du en pump i botten, den kan sitta 70 meter ner, men vanligare är 30-40m.
röret du ser är då förmodligen adaptern, den gör att man sticka ner ett rör med gänga på, skruva på adaptern och lyfta upp pumpen via slangen som sitter fast under adaptern. adaptern är som en snabbkoppling i sidan på borrhålet. det enda som inte stämmer med min gissning är att du borde ha en wire i pumpen som är fastsatt i toppen på borrhålet.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Om brunnen används så har du en pump i botten, den kan sitta 70 meter ner, men vanligare är 30-40m.
röret du ser är då förmodligen adaptern, den gör att man sticka ner ett rör med gänga på, skruva på adaptern och lyfta upp pumpen via slangen som sitter fast under adaptern. adaptern är som en snabbkoppling i sidan på borrhålet. det enda som inte stämmer med min gissning är att du borde ha en wire i pumpen som är fastsatt i toppen på borrhålet.
Okej, försöker hänga med men det är mycket info när man är ny i det.

Är det normalt att det står vatten som på bilden i min brunn?
 
Det är normalt att det står vatten i brunnen speciellt om det är en grävd brunn.

Är röret ca 20cm eller ca 80cm? Jag tycker att det ser ut som betongringar som är staplade vilket tyder på en grävd brunn. Det förklarar också att "sladden" ser så smal ut. Det kan då vara en pem32 vattenslang som bara ser liten ut i förhållande till det stora röret.

En borrad brunn har normalt rör i stål med ca 20cm diameter där det hänger ner en elkabel. Vattnet kommer ut ur röret längre ner och går ut åt sidan för att kunna gå under marken på frostfritt djup.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Det är normalt att det står vatten i brunnen speciellt om det är en grävd brunn.

Är röret ca 20cm eller ca 80cm? Jag tycker att det ser ut som betongringar som är staplade vilket tyder på en grävd brunn. Det förklarar också att "sladden" ser så smal ut. Det kan då vara en pem32 vattenslang som bara ser liten ut i förhållande till det stora röret.

En borrad brunn har normalt rör i stål med ca 20cm diameter där det hänger ner en elkabel. Vattnet kommer ut ur röret längre ner och går ut åt sidan för att kunna gå under marken på frostfritt djup.
Röret där nere i mittenr nog ca 20cm Ja.
Jag har en hydrofor, kanske dit den svarta tjocka slangen går till?

Men då vet jag huvudsakligen att jag inte behöver oroa mig för vattnet som står upp till rörets kant (röret i mitten). Jätteskönt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.