Hej, jag bifogar en bild på min brunn. Som tros vara djupborrad enligt grannar. Finns ej dokumentation om den.
Men ska den se ut såhär?
Blir inte klok över något!
Det går ett rör i mitten. Och vatten står ända upp till dess kant.
Men ska det egentligen inte finnas vatten alls där? Läser om yt vatten som trängt in..
Har googlat och förstår inget
Men ska den se ut såhär?
Blir inte klok över något!
Det går ett rör i mitten. Och vatten står ända upp till dess kant.
Men ska det egentligen inte finnas vatten alls där? Läser om yt vatten som trängt in..
Har googlat och förstår inget
Har du kollat på SGU:s kartor över brunnar? https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.htmlL Lilla Husägaren skrev:
f.ö. har jag dålig kunskap i hur det bör se ut och kan tyvärr inte bidra med svar.
Stod inget på min adress. Men tack
Lite svårt at se på bilden, men det svarta som går in i sidan ser ut som en elkabel, och då har du förmodligen en pump i botten, röret i mitten skulle då kunna vara adaptern som leder in vattnet i huset. Är det en brunn som inte används längre? är det kommunalt vatten nu? Kan man se var det svarta ta vägen i andra ändan?
Jag tycker inte att jag ser en pump. Får kolla noggrannare igen. Jag tänkte om det är till min hydrofor kanske den slangen går? (jag har ju ingen aning)P Plutus skrev:Lite svårt at se på bilden, men det svarta som går in i sidan ser ut som en elkabel, och då har du förmodligen en pump i botten, röret i mitten skulle då kunna vara adaptern som leder in vattnet i huset. Är det en brunn som inte används längre? är det kommunalt vatten nu? Kan man se var det svarta ta vägen i andra ändan?
Brunnen används. Har ej kommunalt vatten.
Om brunnen används så har du en pump i botten, den kan sitta 70 meter ner, men vanligare är 30-40m.
röret du ser är då förmodligen adaptern, den gör att man sticka ner ett rör med gänga på, skruva på adaptern och lyfta upp pumpen via slangen som sitter fast under adaptern. adaptern är som en snabbkoppling i sidan på borrhålet. det enda som inte stämmer med min gissning är att du borde ha en wire i pumpen som är fastsatt i toppen på borrhålet.
röret du ser är då förmodligen adaptern, den gör att man sticka ner ett rör med gänga på, skruva på adaptern och lyfta upp pumpen via slangen som sitter fast under adaptern. adaptern är som en snabbkoppling i sidan på borrhålet. det enda som inte stämmer med min gissning är att du borde ha en wire i pumpen som är fastsatt i toppen på borrhålet.
Okej, försöker hänga med men det är mycket info när man är ny i det.P Plutus skrev:Om brunnen används så har du en pump i botten, den kan sitta 70 meter ner, men vanligare är 30-40m.
röret du ser är då förmodligen adaptern, den gör att man sticka ner ett rör med gänga på, skruva på adaptern och lyfta upp pumpen via slangen som sitter fast under adaptern. adaptern är som en snabbkoppling i sidan på borrhålet. det enda som inte stämmer med min gissning är att du borde ha en wire i pumpen som är fastsatt i toppen på borrhålet.
Är det normalt att det står vatten som på bilden i min brunn?
Det är normalt att det står vatten i brunnen speciellt om det är en grävd brunn.
Är röret ca 20cm eller ca 80cm? Jag tycker att det ser ut som betongringar som är staplade vilket tyder på en grävd brunn. Det förklarar också att "sladden" ser så smal ut. Det kan då vara en pem32 vattenslang som bara ser liten ut i förhållande till det stora röret.
En borrad brunn har normalt rör i stål med ca 20cm diameter där det hänger ner en elkabel. Vattnet kommer ut ur röret längre ner och går ut åt sidan för att kunna gå under marken på frostfritt djup.
Är röret ca 20cm eller ca 80cm? Jag tycker att det ser ut som betongringar som är staplade vilket tyder på en grävd brunn. Det förklarar också att "sladden" ser så smal ut. Det kan då vara en pem32 vattenslang som bara ser liten ut i förhållande till det stora röret.
En borrad brunn har normalt rör i stål med ca 20cm diameter där det hänger ner en elkabel. Vattnet kommer ut ur röret längre ner och går ut åt sidan för att kunna gå under marken på frostfritt djup.
Röret där nere i mittenr nog ca 20cm Ja.T toolman77 skrev:Det är normalt att det står vatten i brunnen speciellt om det är en grävd brunn.
Är röret ca 20cm eller ca 80cm? Jag tycker att det ser ut som betongringar som är staplade vilket tyder på en grävd brunn. Det förklarar också att "sladden" ser så smal ut. Det kan då vara en pem32 vattenslang som bara ser liten ut i förhållande till det stora röret.
En borrad brunn har normalt rör i stål med ca 20cm diameter där det hänger ner en elkabel. Vattnet kommer ut ur röret längre ner och går ut åt sidan för att kunna gå under marken på frostfritt djup.
Jag har en hydrofor, kanske dit den svarta tjocka slangen går till?
Men då vet jag huvudsakligen att jag inte behöver oroa mig för vattnet som står upp till rörets kant (röret i mitten). Jätteskönt
