Gäller bostadsrätt/lägenhet. Flyttade in nyligen och fastigheten är helt nyrenoverad med stambyte. När jag flyttade in var det en väldigt dålig lukt inne i badrummet som hade spridit sig i lägenheten. Jag antog att golvbrunnen hade torkat ut då ingen varit där och spolat, lägenheten hade stått tom sen renoveringen. Trots mycket spolande i flera veckor och diverse rengöring (klorin, vanish, bikarbonat med ättika osv) så är doften kvar. Jag har lossat på själva skålen i vattenlåset, som satt väldigt hårt då den fått en del av gjutningen på sig som är runt. Har försökt sätta den bättre och tvålat in plastflärparna runt innan isättning igen. Den sjunker ned och ser tät ut. Efter att jag själv satt i skålen mer tätt har lukten blivit mycket bättre men det är fortfarande en svag doft. Badrummet fylls med doften om dörren inte är helt vidöppen.
Tycker att ventilationen drar bra i taket. Har spolat toan och ingenting händer i skålen då. Blåser kraftigt ur brunnen när skålen inte sitter i.
Funderar på att köpa nytt vattenlås om det har hänt något med det. Tror ni det kan hjälpa?

• Närbild på ett öppet golvbrunnsvattenlås i badrum, visar skålen och gjutningen runt kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen golvbrunn med synligt vattenlås och omgivande gjutning, potentialet involverad i dålig lukt i badrum.
    Skapa konto
  • Närbild på öppen golvbrunn med demonterat vattenlås och synliga rester och avlagringar.
    Skapa konto
Det är inget fel på vattenlåset
Men det sitter inte i ordentligt. Som du ser sitter det snett, högre upp på ena sidan. Vattenlåset skall du sätta ned så att skålen i det vänder bort från den sida som avloppsröret i golvbrunnen ansluter till. Du skall heller inte behöva smörja packningen, det skall gå enkelt att trycka ned det ändå.

Red.
Såg nu att det var en annan brunn.
Purus Tyr som har centrerat vattenlås.
Men det verkar oavsett inte sitta i korrekt.
Eller om det är bilden som luras.

har du kollat så att toalettstolen sitter korrekt i avloppet med en tätande gummiring.
har du kollat avloppet från tvättstället så det är en gummiring där det ansluter till husets avlopp ?

Redigerat:
Jag har försökt kolla runt toalettstolen och tvättstället. Tror det ser korrekt ut.
Jag lade en handduk i brunnen och en badrumsmatta över och stängde dörren. Väntade ett tag och ingen lukt. Så kan nästan garantera att det är därifrån doften kommer.
Har försökt satt i skålen i vattenlåset åt flera olika håll också utan resultat. Försökt känna om det kommer upp luft någonstans men kan inte känna det...
Kan återkomma med fler foton om det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.