P
Jag har nyligen köpt mig en stuga som stått tom flertalet år där varmvattenberedaren verkar "läcka" en del värme tillbaka via inkommande kallvatten. Tillräckligt för att värma det inkommande vattenröret alla 3 meter ner genom golv, via krypgrund och ner i backen en bit + ett par meter extra rör som går mot kök och liknande.
Finns ju en ett par trådar här på forumet om liknande fenomen men ingen jag hittar som har samma "infallsvinkel på problemet" som jag...
Jag ser detta nämligen som ett utmärkt frostskydd för både färskvatten och avloppsrören som ligger bredvid men det slog mig, kommer jag få problem med bakterietillväxt eller liknande? Blir vattnet olämpligt att dricka av någon annan anledning?

Jag begriper att detta kanske inte är den mest ekonomiska lösningen på att frostskydda rör på lång sikt men att investera i en ny varmvattenberedare och rörisolering för en stuga jag planerar att riva under nästa år lät inte jättelockande....

Var finns avstängningsventilen för inkommande kallvatten?

Om det är tänkt att kallställa stugan och inte vara i den vintertid så hade jag stängt av inkommande kallvatten i marken och sedan tömt att ledningar mm på vatten.
Kompressor/luftpump är lämpligt att använda för att få ut så mycket vatten som möjligt.

Avloppsröret behöver inte frostskyddas, det ska nämligen inte stå något vatten i avloppsrören.

P
Avstägningen är nedgrävd i backen ett par meter från huset.

Tanken är att bo i huset men det betyder ändå att huset är tomt utan tillsyn eftersom jag sover över på jobbet när vissa dagar och ingen annan använder vattnet.
vissa delar av avloppsrören i denna stugan behöver nog vara lite frostskyddade då det är lite si och så med fall på vissa ställen. Som sagt, rivning av hela klabbet står på agendan inom inte allt för lång framtid....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.