Har sedan knappt en vecka fått tilltagande besvär med lukt som kommer från golvbrunnen i badrummet. Inflyttad i bostadsrätten sedan två veckor och hade inga känningar i början. Flödet är helt utan anmärkning. Ingen uppenbara undertryck i lägenheten/god ventilation. Lukten försvinner helt när jag spolat rent men kommer relativt snabbt tillbaka.
Brunnen tycks va av äldre modell (vet ej när badrummet renoverades senast). Vad kan lukten bero på?
Brunnen tycks va av äldre modell (vet ej när badrummet renoverades senast). Vad kan lukten bero på?
Ingen aning när den rengjordes senast, flyttade som sagt in för 2 v sen. Bra fråga, det är svårt att säga hur tätt den sitter. Tog bort den nyss och ser inte att vara i superfräsch form direkt - skev och sliten så möjligt att det sipprar lite luft genom där. Vad kallas eländet för, vattenlåsplugg?Centano skrev:
Ni är nog rätt på det, provade täta ordentligt och då försvann lukten. Har tänkt renovera badrummet såsmåningom men att det inte varit högst prioriterat. Om jag byter golvbrunn och passar på sätta nytt klinker på golvet, måste jag även bryta upp väggar och bygga om tätskit där också (hajar att golvets bryts och måste ha nytt)?
Skaffat ny rensplugg (konisk gummipropp) som sitter tätt men luktar fortfarande. Rensar jag med vatten försvinner lukten omgående och det känns som lukten kommer från vattnet i vattenlåset. Vad fan kan det vara? Är det möjligt att avlagringar i brunnen gör så att vattnet luktar så illa så snabbt (timmar till halv dygn)? Är det lönt att gå ner o rensa i rören?
Klicka här för att svara